Toyota har valgt at satse på benzinmotorer på deres nye RAV4 Van – dermed er det et farvel til den tidligere så momentstærke dieselmotor.

Kun én eneste udgave af den nye Toyota RAV4 kan trække en trailer på 2.000 kg. Og det er udgaven med 2-liters benzinmotor uden turbolader. Andre udgaver med hybrid-benzinteknik kan maksimalt trække 1.650 kg.

Den stærke dieselmaskine væk

Den udgåede RAV4 med 2-liter dieselmaskine, der blev produceret af tyske BMW, havde et drejningsmoment på 320 Nm ved 1.750 omdrejninger – den ny 2-liter benzinudgave præsterer kun 208 Nm ved 6.600 omdrejninger.

Så det bliver ikke entreprenøren og håndværkeren med trailer og lille gravemaskine, der vil vælge RAV4 længere.

Så selv om trailervægten med diesel var den samme – altså to tons – så mangler benzinudgaven på den nye RAV4 et godt drejningsmoment til det hårde arbejde. Og her var BMW motoren bomstærk.

4. gear i bykørsel

Den nye RAV4 benziner trækker rent fra 1.500 omdrejninger. Det betyder, at man i bykørsel må vælge fjerde gear, hvor der er trækkraft fra 40 km/t. I femte gear trækker den rent fra 60 km/t og i topgear 75 km/t.

På vejen kører den godt, og selv om den høje SUV-bil krænger lidt i et hurtigt sving, er der ikke problemer med køreegenskaberne.

Politisk krav

Vi skal ikke kritisere Toyota for beslutningen om at sige farvel til diesel – for det er den vej, som politikere går i dag. De vil ikke have dieselbiler i byerne. Og hybridbilerne har bare endnu ikke trailervægten med sig, selv om Toyota-ingeniører har fortalt VOTY.dk, at de fortsat arbejder på at løse opgaven.

Vores testbil med 2-liter benzinmotor og manuelt gear har også firehjulstræk – som ikke kunne fås i den tidligere dieseludgave.

Flere hestekræfter

På plus-siden kan vi dog fortælle, at dieseludgaven før havde 143 hk. Den nye 2-liter benzinmotor yder 175 hk. Så selv om der ikke er tale om en racerbil, føles den tilpas hurtig – om end motoren under acceleration ikke er helt lydefri.

4×4-systemet er mekanisk modsat hybridudgaverne, hvor 4×4-arbejdet klares af en ekstra elmotor på baghjulene.

Kraftfordelingen her er på 20:80 for:bag. I øvrigt er det så det mekaniske firehjulstræk, der er årsag til, at bilen har en kardantunnel. Men den generer ikke i en gulpladebil.

I terrænet

Der kan ved tryk på knapper vælges imellem forskellige former for underlag, når man skal bruge firehjulstrækket optimalt – og det er on- og off road kørsel, kørsel i mudder og sand, kørsel i sne og kørsel på sten og klipper.

Nu var det ikke snevejr, imens vi prøvede bilen – og det havde været flot vejr længe. Men den klarede sig fint på ujævnt underlag.

Et begrænset differentiale system, der kaldes Trail Mode, arbejdet tæt sammen med bilens ABS- og esc-system, som flytter trækkraften fra det spinnende hjul til det hjul, som har greb i underlaget.

Helt ny platform

Bilen har både Hill Start Assist- og Downhill Assist systemer, som gør det lettere og sikrere at komme op og ned ad bakker i terrænet.

Her kan vi også nævne, at den nye GA K platform, som bilen er bygget på, sikrer såvel et lavere tyngdepunkt som en øget frihøjde end hos forgængeren. Plus en mindre egenvægt på op mod 50 kg.
GA K platformen sikrer også bedre plads i kabinen – og for varebilen større varerum.

Alternativerne

Toyota anser VW Tiguan som den direkte konkurrent – selv om den er dyrere. Men hvis pengene er mindre væsentligt, så trækker en Tiguan TDI med DSG automatgear i øvrigt afsted med en trailer på 2,5 tons.

Vil man gerne blive hos Toyota – og har behov for en høj trailervægt – så er den nærmeste løsning en Hilux pick-up. Men den byder jo ikke på samme høje komfort som en RAV4.

Helt nyt kantet design

Toyota har helt sadlet om, når vi taler design – hvor en RAV4 før havde bløde former, fremstår den nye RAV4 meget kantet. Det skulle signalere en mere maskulin og brutal bil. Om man kan lide de nye streger – det er en smagssag, men den er kommet op i en anden klasse.

RAV4 bygges for øvrigt i Japan, og det mærker man, når man sætter sig ind i bilen. Kvalitetsfølelsen er meget høj.

God siddestilling

Bag rattet har man det godt i den nye RAV4. Man sidder godt i anti-piskesmælds-sædet, og med indstillingsmuligheder i rat og sæde kan man få en god kørestilling. Men der er ikke trinløs indstilling af sædet med rulle.

Det vigtigste ved den nye RAV4 med T3 udstyr – som i testbilen – er det omfattende sikkerhedsudstyr (kaldet Safety Sense), som bl.a. omfatter nødbremsesystem, adaptiv fartpilot fra 40- til 140 km/t, linjevogter, antispin-system, regnsensor og træthedsregistrering.

Trailerstabilitet

Dertil Blind Spot information (BLIS), syv airbags inklusive knæairbag til chaufføren, trailerstabilitets-system, dæktryksovervågning, LED signatur-kørelys, tågelygter for og bag, parkerings-sensorer, automatisk fjernlys og skiltegenkendelse.

Ser vi på udstyret generelt, kan vi nævne læderrat med varme, start/stop system, usb-stik, mirror-link, Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, foldbare sidespejle, DAB+ radio, 17 tommer alufælge med Bridgestone 225/65 dæk, otte tommer navigation og valg imellem eco, normal og sport.

1.690 liter varerum

Varerummet er pænt udformet med hele otte fastgørelseskroge. Der er et ekstra rum under gulvet. Varerummet er på 1.690 liter. Læssehøjden har vi målt på 690 mm. Vi skal også nævne handskerumslås – og der er en aflæggeboks under midter-armlænet.

Den nye RAV4 er femte generation. Første generation kom i 1994 og var mere en lille spøjs bil, anden generation kom i 2000 og var vokset betydeligt, tredje generation kom i 2006 og var vokset en hel klasse – mens fjerde generation i 2013 var blevet større og rundere i linjerne.

Tekniske data Toyota RAV4 2,0 VVT benzin 6 M/T:
Motor: 4 cyl. benzin uden turbo.
Slagvolumen: 1.987 ccm.
Ydelse: 175 hk v. 6.600 omdr.
Drejningsmoment: 208 Nm v. 6.600 omdr.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,8 sek.
Træk: Fra 1.500 omdr. (4. gear: 40 km/t, 5. gear: 60 km/t, 6. gear: 75 km/t.)
Forbrug/snit: 13,7 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 165 g/km.
Gear: 6 manuelle.
Dæk: Bridgestone 225/65 R17.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Skiver for og bag.
Totalvægt: 2.105 kg.
Lasteevne: 595 kg.
Trailervægt: 2.000 kg.
Varerum: 1.690 liter.
Læssehøjde: 690 mm.
Varerumsmål maksimum: 1.690 x 1.350 mm.
Bagdørsmål: 1.010 x 940 mm.
Sidedørsmål maksimum: 630 x 750 mm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris ekskl. moms: 264.945 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk