For femte år i træk har Scania vundet den eftertragtede, tyske sammenligningstest “Green Truck Award”.
Den prestigefyldte pressetest er organiseret af to tyske fagblade og er i årenes løb blevet noget af et verdensmesterskab inden for transporteffektivitet for langturslastbiler.
”Green Truck Award” arrangeres af de tyske fagblade ”Verkehrsrundschau” og ”Trucker.”
Testrute på 342,8 km.
Arrangørerne havde valgt en vogntogsvægt på 32 ton og effekt på maksimalt 430 hk for de deltagende lastbiler, der skulle gennemkøre en 342,8 km lang testrute nord for München.
I år deltog Scania med en R 410 sættevognstrækker.
Lastbilens gennemsnitlige brændstofforbrug blev målt til 23,53 liter pr. 100 km (4,25 km/l), og den præsterede også den højeste gennemsnitshastighed på ruten med 80,6 km/t. Dele af testruten er temmelig krævende med lange stigninger og nedkørsler.
Normale trafikforhold
Testkørslen overvåges nøje og finder sted på en blanding af motor- og landeveje under helt normale forhold.
Trafiktæthed, vejr, temperaturer og andre forhold, der kan påvirke testresultaterne, kompenseres ved hjælp af en referencelastbil.
Alle de deltagende lastbiler kører på samme dækmærke med samme slidbaneniveau og dæktryk.
Paris-aftalen
”Selv om elektrificering af landevejstransporten er undervejs, har vi stadig brug for de mest effektive forbrændingsmotorer til at nå Paris-aftalens målsætninger, hvilket Scania også har forpligtet sig til,” lyder det fra Scania-chef Stefan Dorski.
Scania anser pressetests for at være en meget vigtig faktor i udviklingsarbejdet med nye køretøjer.
De har også stor betydning for potentielle lastbilkøbere, da pressetests og de evalueringer, som de deltagende, uafhængige lastbiljournalister når frem til, faktisk er noget af den mest relevante brugerinformation, der findes på markedet.
Produktionsbiler
”Nogle chauffører og vognmænd tror måske, at pressetestbilerne er præpareret eller på anden måde skræddersyet og optimeret til testkørsel. Det er de ikke,” understreger Stefan Dorski.
”De er helt almindelige produktionsbiler – præcis som dem, vores kunder får produceret på samlebåndet,” siger Dorski.
Omhyggeligt vedligeholdt
Han indrømmer, at bilerne er omhyggeligt vedligeholdt og godt serviceret, men det anbefaler han, at alle lastbilejere også gør ved deres lastbiler.
”At vinde denne test for femte år i træk er en bedrift, der ikke burde være mulig, men vi har alligevel gjort det. Jeg ser det som det ultimative bevis på, hvordan Scanias drivlineteknologi kan hjælpe vores kunder i deres konstante bestræbelser på at opnå den bedste, samlede driftsøkonomi,” udtaler Stefan Dorski.