Ét af bilbranchens helt store stilikoner har skiftet ham. Det drejer sig om Volkswagen Multivan – i folkemunde Sambabus – som siden det første ”rugbrød” kom frem i 1950 nu lanceres i syvende udgave.

Den nye model lander herhjemme sidst på året – men fremover vil der være tre søjler fra fabrikken, når det gælder Transport-udgaver – den nye Multivan, den elektriske ID.Buzz og Buzz Cargo (klar i 2022) og T6.1 Transporter.

Transporter sammen med Transit

Den bliver snart til T7 i forbindelse med samarbejdet om varevogne med Ford, hvor Ford skal bygge Transporter sideløbende med Transit på Fords varebilsfabrik i Tyrkiet.

Volkswagen skal så stå for de små varebiler (VW Caddy og Ford Connect) – mens Fords også skal stå for pick-up produktion for de to producenter.

Helt nyt bliver drivlinen i Multivan, der nu fås i en Plug-In hybrid udgave, der klarer 50 km ren elkørsel.

En halv million kroner

Multivan har indtil nu kun været solgt begrænset og primært til professionelt brug – bl.a. shuttle og taxi formål – samt enkelte ombygget som Van’s.

Den nye phev eHybrid udgave vil formentlig øge interessen på alle fronter. Trailervægten opgives til to tons – varerummet godt 4.000 liter.

Pris på hvide plader bliver fra en halv million kroner i basisudgave med kort akselafstand – en lang udgave kommer også. Van priser kendes ikke.

13 kWh litiumbatteri

Multivan med plug-in-hybriddrivlinje har betegnelsen “eHybrid,” og systemydelsen for elmotoren plus den turboladede benzinmotor (TSI) er 218 hk.

Takket være et litium-ion-batteri på 13 kWh klarer Multivan eHybrid hvad fabrikken kalder typiske daglige distancer udelukkende på strøm.

Hybridteknikken

Plug-in-hybriddrivlinjen er konstrueret, så Multivan eHybrid starter udelukkende på strøm og derfor automatisk – og især på korte ture – vil køre uden at forurene lokalt.

Den økonomiske TSI-motor aktiveres kun ved en hastighed på mere end 130 km/t.

Parallelt med plug-in-hybriddrivlinjen tilbydes Multivan-modellen med forhjulstræk (eller firehjulstræk) og to 4-cylindrede, turboladede motorer TSI-benzinmotorer, der yder henholdsvis 100 kW / 136 hk og 150 kW / 204 hk.

Turbodiesel i 2022

Næste år præsenteres desuden en 4-cylindret TDI-turbodieselmotor med en ydelse på 110 kW / 150 hk. Før i tiden var det jo altid dieselmodeller, der kom først.

Men alle drivlinjer er som standard koblet sammen med en DSG-dobbeltkoblings-gearkasse. eHybrid-udgavens 6-trins DSG er en gearkasse, som er særligt udviklet til plug-in-hybriddrivlinjen og udgør en samlet enhed med elmotoren.

Gearkassen, der anvendes til TSI-versionerne, og senere TDI’en, er en 7-trins DSG. For første gang nogensinde i Multivan udføres gearskift ”by wire” (ledning i stedet for kabel) og derfor ret enkelt via en lille DSG-gearvælgerknap på instrumentpanelet.

Masser af sikkerhed

Sikkerhedsudstyret om fatter bl.a. adaptiv fartpilot, Front Assist, linjevogter, nødbremse, skiltegenkendelse, fartpilot og Travel Assist.

Fabrikkens designere har været ret nostalgiske – for der indgår stilelementer fra tidligere modeller som hækmotorudgaven T3 og den første forhjuls-trækker T4.

Nye former

Proportionerne har ændret sig med den nye Multivan. Sammenlignet med dens forgænger er den nye basisversion af Multivan nu længere og bredere.

Samtidig har fabrikken sænket højden en smule – dog med praktisk taget identisk hovedhøjde i interiøret, dog endnu bedre hovedhøjde i versionerne med et nyt panoramaglastag.

De elektrisk betjente skydedøre kan også åbnes udefra med en fodbevægelse via ”Easy open”. Indvendigt kan de – ud over betjening via dørhåndtag – også åbnes og lukkes via knapper på instrumentpanelet.

Helt nyt interiør

Hele interiøret er ligesom eksteriøret helt nyt.

Dette omfatter instrumentpanelet – en ergonomisk gennemtænkt indretning med forbundne displays – Digital Cockpit (10,25 tommer display) og infotainment (10 tommer touchskærm).

Det er som standard udstyret med et ‘Digitalt Cockpit’ og ‘Ready 2 Discover’ infotainmentsystemet.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk