(TORINO)

Vi har set det ved lanceringen af Fiat Ducato varebiler og nu gentager italienerne kunststykket med Fiat nye personbil – Fiat 500X. En høj kvalitetsfølelse hele vejen igennem.

500X er iøvrigt Fiats første forsøg med Crossover stilen, som nærmest er en landeplage i Europa.

Fiat 500X og bilens 4×4-udgave 500X Cross deler platform med Jeep Renegade, som også bygges på Melfi fabrikken i Italien – men bilen er helt anderledes, og selv firehjulstrækket er forskelligt og knap så professionelt end i den noget dyrere Jeep Renegade.

I øvrigt skal både 500X og Renegade sælger i USA. 500X skal sælges i 100 lande i verden.

Benzin og diesel-udvalg
Vi har kørt i både den 1,6 liters turbodiesel udgave og den 1,4 liters turbobenzin udgave ved et testarrangement i Norditalien. Især førstnævnte bliver interessant for erhvervskunder.

Dieselmodellen trak fra henholdsvis femte- og sjette gear fra 1.000 omdrejninger (50- og 60 km/t). Benzinudgaven ligeledes fra 50- og 60 km/t – men fra 1.300 omdrejninger.

Bilerne er ganske fast dæmpede, hvilket betyder fremragende køreegenkaber på de snoede bjergveje nord for Torino. Vi prøvede tillige X Cross udgaven på en off-road bane på Fiats testanlæg Balocco.

To terræn-versioner
Den klarede alle udfordringer med bravour, når man vælger off-road indstillingen – men den faste dæmpning slog igennem. Til- og frakørselsvinkler samt rampevinkel er opgivet til henholdsvis 21,3-30,1- og 22,3 grader. Et lettere terrænsystem fås også og hedder Traction+.

Som normalt for denne biltype, er der en høj siddestilling, som dels giver bedre udsyn og dels giver lettere ind- og udstigning. Sæderne er nye og giver god støtte – og der er en 5 tommer touchscreen med bl.a. navigation og alle moderne kommunikationssystemer samt panorama-glastag som ekstraudstyr (kan åbnes).

Sikkerhedsniveauet er højt – med valg af bl.a. linjevogter (Lane Departure Assist), Blind Spot (fortæller om skjulte medtrafikanter i den blinde vinkel), udvidet nødbremsesystem (Active Cruise Control), og esc stabilitetskontrol. Seks airbags er standard

9-trins automatgear
Bilen fås også med 9 trins automatgear og såkaldt Drive Mode Selector, der påvirker motor, bremser, styretøj og gearkasse. Her kan man vælge Auto for økonomisk kørsel, sport og All Weather i usikkert føre.

Fiat pressechef Steffen Holm ville ved præsentationen i Italien ikke fortælle, hvor mange biler, som man venter at sælge på årsbasis – måske op mod et par tusinde.

I hvert fald kan man forvente, at op mod 20 pct. af dem skal sælges som gulpladebiler – ifølge Fiats danske varebilschef, Pierre-Martin Bos.

40 pct. bliver Cross-udgaver
500X kommer med fire benzinmotorer (1,6 benzin og 1,4 turbobenzin med 110 og 140 hk. Samt en 1,6 liters turbodiesel på 120 hk og Euro 6 miljønorm. Cross udgaven kommer med turbobenzinmotorerne på 110 og 140 hk og en 2-liter turbodiesel Euro 6 med 140 hk.

Cross-udgaven Cross Plus forventes at ville udgøre 40 pct. af salget i Danmark. Benzinudgaverne vil tegne sig for 30 pct. i Danmark

Prisen for billigste gulpladeudgave (Pop – 1,6 benzin) er cirka 105.000 kr. plus moms. Cross-modellen skal koste 165.000 kr. plus moms. Springet fra Pop til Popstar og fra Popstar til Lounge udgør pr. trin cirka 15.000 kr. plus moms.

Nærmeste konkurrenter er ifølge Fiat Mini Countryman og Opel Mokka – men nok også Renault Captur, der dog er lidt mindre, og som ikke får i 4×4-udgave.

Fakta Fiat 500X/500X Cross:

Motorer: Benzin og turbo.

Benzin: 1,6 – 110 hk/1,4 turbo 140-170 hk.

Turbodiesel (Euro 6): 1,3 – 95 hk/1,6 – 120 hk/2,0 – 140 hk.

Gearkasse: en manuel og to automatgearkasser.

Acc.1,6 TD: 5./6. gear v. 1.000 omdr. (50- og 60 km/t).

Træk: Forhjulstræk, Traction+ og 4×4.

Mål: 4.250 x 1.800 x 1.600 mm.

Akselafstand: 2.570 mm.

Til- og frakørselsvinkler/rampevinkel: 21,3, -30,1- og 22,3 grader.

Drive Mode Selector: Auto, Sport og All Weather.

Priser Van: Fra ca. 105.000 kr. plus moms.

Priser Cross Plus Van: Fra ca. 165.000 kr. plus moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk