Fiats mindste personbil, Panda, har traditionen tro altid været markedsført som varebil i en række europæiske lande – i første række på hjemmemarkedet Italien.
Især el-selskaber, postvæsenet og små og mellemstore virksomheder har været glade for den lille og fleksible varebil, som let smutter rundt i smalle gyder.
Herhjemme har bilmodellen aldrig vundet indpas – fordi den ikke opfylder kravene til varebilsmålene, som lige nu er 120 x 60 centimeter.
I Danmark er det dels den fabriksbyggede Fiat Punto Van, der er populær – men også den lille varebil Fiat Fiorino Van.
Burde godkendes
Hos Fiat Danmark mener man stadig, at en fabriksbygget varebil fra EU skulle kunne importeres og godkendes som varebil – og man har ikke helt opgivet. I dag er der fuld afgift på bilen uanset bagsæder eller ej, fordi målene ikke overholdes.
Til gengæld vil importerer Fiat den nye 500L – og vil tilbyde den som dansk-bygget varebil. Det sker bl.a. med Mini Clubman som forbillede. Denne er også produceret som fabriksbygget varebil med navnet Clubvan – men den holder heller ikke målene. Det gør kun bilen, som bygges om herhjemme. Fem centimeter er varerummet for kort i fabriksmodellen.
Testet i Italien
Vi har prøvet den nye Panda på italienske veje med 2-cylindret twin-air motor– en sprælsk lille bil, der dog er temmelig højgearet og med typisk motorlyd. Gang på gang bad bilens gearskifte-indikator mig om at geare op – selv om det ville betyde manglende trækkraft.
I øvrigt er der også en ECO-knap, som giver endnu højere gearing – men den er kun til motorvejs- og landevejskørsel.
Testbilen i Italien var ekstra godt udstyret med læderrat, 1-zone klimaanlæg, handskerumslås, Tom-Tom navigationsanlæg, fire kopholdere og en flot farvekombination i instrumentbrættet.
God sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt havde bilen antispin (asr) og stabilitetssystem (esp) samt en rigtig godt udsyn bagude – modsat mange små-biler på markedet.
Twin-air motoren giver ingen racermanerer til bilen – og man skal bruge gearene flittigt for at følge med de bedre motoriserede biler. Det er først trækkraft fra 75 km/t i fjerde gear og fra 90 km/t i femte gear (2.500 omdrejninger) – så i bykørsel må man ty til andet og tredje gear.
Men højgearingen, som er kombineret med et start/stop system, giver flotte forbrugstal på papiret på 23,8 km/l. Den når 100 km/t på 15,7 sekunder og topfarten på 164 km/t er ret høj (det er 11 km/t mere end den mindste Kia Picanto).
Den lille twin-air motor kan ikke kombineres med trailer, men den 4-cylindrede motor og twin-air turbo kan trække en trailer på 800 kg med bremser.
Fiat Panda fås nu også i en firehjulstrukken udgave, som ud over twin-air motoren også fås med 1,25 liter dieselmotor, som støjer mindre end 0,9 liter maskinen, men twin-air maskinen lyder næsten som den gamle Fiat 500 fra 1950’erne og 60’erne. Ren nostalgi – blandet med god benzinøkonomi.
Faktaboks
Fiat Panda 1-liter twin-air Van
Motor: 2 cyl. 1-liter.
Ydelse: 65 hk v. 6.250 omdr.
Moment: 88 Nm v. 3.500 omdr.
Topfart: 164 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 15,7 sek.
Varerum: ca. 850 liter.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: semi-uafhængig.
Bremser: Skiver for/tromler bag.
Sikkerhed: Abs, esc/esp og asr.
Nyttelast ca. 396 kg.
Trailervægt m. bremser: 0 kg.
Pris: Cirka 50.000 kr. plus moms.