Varebilssalget har i flere år været halveret på grund af finanskrisen, men nu går det fremad – og blandt højdespringerne er franske Peugeot, som i forhold til 2011 er gået 28 procent frem, hvor markedet kun har oplevet en samlet stigning på 2,7 procent. Det betyder, at Peugeot er sprunget fra en 7.- til en 5. plads.
Peugeot har (sammen med søstermodellen Citroën) et af de bredeste varebilsprogrammrt på markedet – med mulighed for at vælge mellem varerum på 1,2 kubikmeter (Peugeot Bipper) til 17 kubikmeter (Boxer).
Oktober måned var lige så succesfuld som de forrige måneder, men ifølge importøren er det ikke blot en enlig svale. Den store fremgang er sket på bagrund af flere års satsning på området og udviklingen af Peugeot Professionel, hvor der er fokus på forhandlere med særligt potentiale på netop varebilsområdet.
”Vi har oplevet en stigende vækstkurve siden 2006, som er resultatet af et langt sejt træk, hvor vi har haft fokus på alle subsegmenter i markedet. Men også forhandlernes dedikerede indsats overfor potentielle varebilskunder har i høj grad bidraget til den flotte fremgang, siger Peugeots produktchef for varebiler, Sten Bonne Schwaner.”
Fordelt på alle modeller
Salget fordeler sig på alle segmenter, lige fra den lille Bipper, Partner Van og den største Boxer – men også ombyggede personbiler så som 3008- og 5008 Van.
”Varebiler er et vigtigt værktøj for brugeren og tendensen går ikke entydigt i retning af downsizing – man erhverver sig den størrelse varebil, som man har brug for i sit erhverv, siger Schwaner.
Varebilsmarkedet er generelt er præget af forsigtig optimisme. Både små og store virksomheder er aktive kunder. Det er et bevis på en begyndende vækst.
”Det forventes, at varebilsmarkedet i Danmark i år vil ende på samme leje som sidste år, altså godt 24.000 enheder. Der er således stadig et par trin op til et mere ”normalt niveau” for varebilsmarkedet, som branchen anser skal ligge på 28.000 – 30.000 enheder, siger Sten Bonne Schwaner.