(GENÈVE)

Fiats marketingfolk måtte knibe sig armene, da Sergio Marchionne, øverste chef og CEO for Fiat Chrysler Automobiles (FCA), pludselig offentliggjorde navnet på den nye sportsvogn, der er på trapperne.

”Har vi offentliggjort navnet på bilen ? Nå ikke – men så lad os gøre det her,” sagde Marchionne.

Bilen er udviklet i samarbejde med Mazda i forbindelse med deres nye MX-5. Og hvorfor Fiat gjorde det, besvarede han helt naturligt, at det var fordi, Fiat ikke selv havde et sådant produkt. Navnet er en genoplivning af den legendarisk bilmodel fra 70’erne af samme navn. Men bilen bliver en helt anden.

Bilproducenter i øget samarbejde
I det hele taget er det naturligt, at der ses øgede samarbejder mellem bilproducenter – ikke mindst, når det gælder nichebiler som 124 Spider.

Man samarbejdede også med Suzuki med udvikling af Fiat Sedici (Suzuki SX4) – og man er på vej med en ny pick up i samarbejde med Mitsubishi samt en ny Scudo varebil i samarbejde med Renault. Og samarbejde vil vi se mere til fra Fiat fremover – det er den naturlige udvikling og nødvendigt for at forbedre økonomien.

Marchionne understregede samtidig, at Fiat fremover vil producere færre mainstream bilmodeler end tidligere – men flere nichebiler både med Chrysler og Fiat logo.

Generelt er der tale om en slanket branche, hvor bl.a. øget samarbejde vil være helt naturligt. Det bliver ikke som i gamle dage igen – men havde Fiat ikke skåret ned på modellerne, havde man været i store problemer.

Dynamiske bilmodeller
”Der er tale om dynamiske bilmodeller – bl.a. SUV og MPV biler som Fiat 500X og Jeep Renegade – og en serie af biler fra Alfa Romeo, der begynder 22. juni med Julia modellen”, sagde Marchionne.

Han lovede også en ny SUV model under Maserati branded til lancering i juni 2016.

Øget aktivitet i Malfi
”Vi har i dag 20 skift om ugen på fabrikken i Melfi, hvor 500X og Renegade bygges. Før var der 18 skift. Vi har fået en god aftale om fagforeningerne. Renegade er der også stor interesse for i USA,” sagde Marchionne.

Jeep er mestre i SUV-biler – og derfor kommer der ikke en ægte SUV fra
Fiat selv. Det er Jeeps domæne. Det har været fremme, at Apple og Google ville bygge en bil eller i hvert fald den teknologiske side af bilen, og her vil Fiat klart nok samarbejde med begge virksomheder – og det vil formentlig de fleste i branchen, mente Marchionne.

Ingen selvkørende Ferrari
I 2019 eller 2020 vil Fiat også kunne tilbyde en automatiseret bil, det vil være mulig at køre uden chauffør – kaldet anonymous driving. Men står det til Marchionne, bliver det i hvert fald ikke i en Ferrari. Ferrari er og bliver en racerbil.

Bystyret i Paris har meldt ud, at det vil forbyde dieselbiler på sigt – men her mener Fiat-chefen, at det er urealistisk at gennemføre, også fordi branchen har brugt mange penge til at udvikle Euro 5 og Euro 6 diesel-motorer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk