(GENÈVE)
En helt ny Citroën Berlingo og Peugeot Partner vil måske dukke op om fire-fem år, men imens har ejerne, PSA-koncernen, facelifted den eksisterende modelrække.
Det gælder bl.a. opdatering af interiøret med 7 tommer touch-screen, hvor betjening af ens i-phone bl.a. kan spejles på bilen skærm – bl.a. i forbindelse med navigation (ekstra). Det er tidens trend – og det er en nødvendig for fabrikkerne at være med for at holde kontakten med de unge kunder og unge erhvervschauffører.
Bilens nye kommunikations-system kan også styres med stemmen – og det bliver standard i varebilerne Level 3 udstyr, mens alle personbilsudgaver har det.
Dette gælder p.t. det internationale modelprogram. Det danske modelprogram – og hvad der bliver standard – er ikke fastlagt endnu, hverken for vare- eller personbiler.
Målrettet erhverv
En helt ny frontdesign er meget målrettet erhvervskunderne.
”Vi har valgt at bruge PSA’s udviklingsteknologi fra de nye Jumper-modeller. Det betyder, at frontkofangeren faktisk er tre-delt, så man ved reparationer af skader kan skifte en del af kofangeren – og det betyder meget for robusthed og dermed totalomkostningerne,” fortæller produktchef hos Citroën, Benjamin Maigre.
Han har arbejdet på dette eller lette facelift i tre år, hvor han har været helt nede og kikke på detaljer på bilen for at optimere den. Fronten er 4 mm. længere med den nye kofanger.
Ny kofanger-teknologi
Under kofangeren er der monteret en plade i grå farve. Meget i stil med f.eks. XC modeller hos Volvo.
”Vi bruger en ny teknologi, hvor man ikke kan se de ridser, der opstår f.eks. ved kontakt med kantsten,” siger Benjamin Maigre.
I Danmark er 60 procent af salget af Berlingo varebiler, siger Ellen Nørregaard, informationsdirektør hosCiroën Danmark – hos Peugeot er Van-salget cirka 85 procent, fortæller PR-chef Hanne Sørensen fra Peugeot Danmark.
Partner starter i Afrika
Men PSA havde opdelt præsentationen af de nye biler, så Berlingo bliver vist først – i Genève – og Partner først i næste uge på en udstilling i Algeriet.
Sikkerhedsmæssigt får bilen i november Active City Brake, som selv stopper bilen, hvis chaufføren ikke selv opdager, at bilen foran er stoppet op. I forbindelse med bilens touch screen er der bakkamera og front kamera, som det også ses i bl.a. C4 Cactus.
Vigtigt i den nye Berlingo og Partner er de nye motorer mellem 75- og 120 hk, bl.a. med Blue-HDI – for 100 hk med et forbrug på 25 km/l og 106 gram i Van modellen.120 hk modellen har nu seks trins gearkasse.
Også automatgear
Der er fortsat mulighed for EGS6 automatgear, hvor pladsen i forbindelse med tre sæder er mere komfortabel.
Dieselmotorer i Euro 6 udførsel kræver brug af tilsætningsstoffet AdBlue – og men er de påfyldningsstudsen til diesel og AdBlue ved siden af hinanden under samme klap. AdBlue skal påfyldes ved hver 20.000 km.
”Med den nye Berlingo forventer vi at øge salget i forbindelse bl.a. med den nye opbygning, den nye front og bilens nye infotainment-system,” siger Benjamin Maigre.
2,9 milllioner Berlingo
Siden den første Berlingo så dagens lys i 1996 er der produceret 2,9 millioner biler. I 2008 fk den første facelift på basis af daværende C4 Picasso. I 2011 kom der bl.a. nye motorer.
Herhjemme er der solgt 30.000 biler – knap en tredjedel er som varebiler. Bilen er populær for sin kompakte størrelse, det rummelige varerum og mulighed for to skydedøre.
”Vi får først varebilen til Danmark lige inden sommerferien, mens personbilen kommer et par måneder senere. Bilen vil også fortsat kunne leveres i Electric-udgave,” siger Ellen Nørregaard.
I to længder
Varebilen fås fortsat i to længder med varerum op til 4,1 kubikmeter i L2 udgaven. Der er tillige plads til to euro-paller. For at få plads til tre personer i varebilen kræves et extenso-sæde.
Sædet kan vippes, så man kan transportere lange genstande (på 4,63 meter i L2) – og passagersædet kan vippes op, så man kan transportere høje genstande i kabinen.
Endelig kan ryglænet i midtersædet foldes frem og danne et lille skrivebord. Under passagersædet er der et ekstra opbevaringsrum på 7,5 liter.