FCA, Fiat Chrysler Automotive, overraskede, da de forleden løftede tæppet for næste generation Voyager – nu med navnet Pacifica.
Ikke fordi der kommer en afløser for Voyager – men fordi det er Fiat-Chryslers første forsøg med en hybrid-bil. Det er med sikkerhed en teknologi, der vil finde vej til andre produkter i den italiensk/amerikanske koncern.
Men selve Pacifica årgang 2017 er ikke tiltænkt det europæiske marked – ikke som pressechef for Fiat i Danmark, Steffen Holm, ser det.
Siden 1984
”Voyager er stor – men Pacifica er endnu større. Det er en bil med otte siddepladser som personbil, så den kommer vi nok ikke til at se herhjemme,” siger Steffen Holm.
Voyager har siden den så dagens lys tilbage i 1984 været en bestseller i store dele af verden – ikke mindst i USA, hvor den både hedder Dodge og Chrysler til fornavn. I Europa sælges den som Lancia Voyager – men ikke i Danmark. Siden 1984 er der i øvrigt solgt 14 mio. Voyager.
Voyager har i alle år solgt godt som gulplade-bil – fordi der er plads som i en mellemstor varebil. Voyager står som verdens første MPV. Den blev præsenteret ganske kort tid før Renaults Espace.
Ny platform
Pacifica, som har premiere på The North Amirican International Auto Show i Detroit i disse dage, bygges på en helt ny platform. Den fås md enten benzin- eller Hybrid-drift.
Bilen er både længere og bredere, men også lavere end Voyager. Ifølge FCA har man genskabt MPV Minivan bilen – og man lod børn til de ansatte hos FCA USA kravle rundt i prototyperne for at finde den bedste løsning.
Der er mange nye løsninger, som Voyager ikke havde – bl.a. afstandsregulering, linjevogter, ventilerede sæder, 9-trins automatgear, automatisk parkerings-assistent (inklusive parallel-parkering), 360 graders surround kamera, tre-dobbelt glas-soltag (fast i tredje række), alle kendte typer af infotainment-systemer, 10 tommer touchscreen til bagsædepassagerer (på anden række), bagklap og skydedøre i magnesium/aluminium, LED lys samt USB stik i forsædernes ryglæn.