Fiskeindustrien er afhængig af, at fiskernes trawl er i perfekt stand – og her er Cosmos Trawl i Hirtshals specialister.

Et komplet trawl kan således være op til 500 meter langt og veje op til 15 tons, så derfor har virksomheden netop investeret i en ny 4-akslet Scania P 360. Det er den anden Scania i flåden, som tæller fire lastbiler.

Nyerhvervelsen er den mest specialiserede til effektiv læsning, transport og losning af nye og brugte trawl.

Trawl til oplagring

Cosmos Trawl reparerer og oplagrer også trawlene for fiskeindustrien, og det er bl.a. her, at den nye Scania kommer ind i billedet.

”Vores biler kører ikke så mange kilometer, men de arbejder hårdt med kranen og står til rådighed for vores kunder 24 timer i døgnet,” siger Michael Lassen, adm. direktør i Cosmos Trawl.

Virksomheden blev dannet i 1989 ved fusion af tre danske producenter af fisketrawl og er siden blevet en af Europas førende inden for bund- og rejetrawl, akvakulturbure og andre typer fiskenet.

Mest salg i Skandinavien

Produkterne sælges hovedsageligt i Skandinavien men eksporteres også til bl.a. Rusland, Sydamerika og Fjernøsten. Cosmos har produktions- og reparationsfaciliteter i henholdsvis Hirtshals og Skagen, men betjener også fiskefartøjer i andre havne.

”Vi anvender vores lastbiler til afhentning og levering af trawl direkte ved de store trawlere på havnene i Hirtshals og Skagen. Trawlene trækkes op på ladet med kranen, der er udrustet med en hydraulisk rulle for enden. Hjemme på vores fabrikker losses trawlene med kranen og lægges ud på vores pladser for inspektion og eventuel reparation,” siger Michael Lassen.

Højt serviceniveau

Den nye Scania er købt af Christian Pedersen hos Scania forhandler Stiholt i Hjørring. Her har man også klargjort bilen til levering.

”Dér har de en unik evne til at sætte sig ind i vores behov og levere den rigtige løsning. Samtidig har vi stor glæde af deres høje serviceniveau til reparation og vedligeholdelse af vores lastbiler,” siger Michael Lassen.

Fakta om Cosmos Trawls nye Scania:
• Type: P 360 B8x2/6, det vil sige med to styrende foraksel og styrende bogieaksel bag trækakslen. Luftaffjedring på alle fire aksler.
• Førerhus: Lavt placeret CP17L med lavt tag, hvileudrustning. Elektronisk klimaanlæg, ekstra 3kW kabinevarmer.
• Drivline: 9-liters, 5-cyl. motor på 360 hk, 12-trins GRS895-gearkasse med fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt R 780 bagtøj med udveksling 2,71:1.
• Kran: Palfinger PK27.001 med fire hydrauliske udskud – 12,5 meter hydraulisk rækkevidde. Danfoss PVG32 hydrauliksystem, Palfinger radiostyring og Paltronic PT50 sikkerhedssystem. Specialbygget hydraulisk rulle til optræk af trawl og fiskenet
• Opbygning: 8,5 meter fast lad af aluminium på galvaniseret underramme. 2.000 mm høje sider, åben og afrundet bagende til optrækning af fiskenet, udskæring i forsmæk for kran. Div. værktøjskasser monteret på chassiset.
• Opbygningen samt montering af kran er udført af Vandborg Karosserifabrik i Lemvig.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk