Danpo har valgt 20 nye FH 460 Volvo-lastbiler til at fragte 50 millioner kyllinger årligt til slagteriet i Aars.

Så mange stykker fjerkræ køres hvert år fra producenter på Fyn og i Jylland til Danpo’s slagteri i Aars i Nordjyland.

Det kræver just-in-time levering og en logistik, der virker – så derfor har Dampo valgt at modernisere sin flåde af lastbiler, der skal klare opgaven.

Tab på 60.000 kr.

”Det har været Danpos ønske at opnå størst mulig driftssikkerhed, idet det koster 60.000 kroner i timen, når slagteriet står stille”, siger transportchef Claus Lassen, Danpo.

Valget af nye køretøjer er faldet på Volvo FH 460 4×2-trækkere.

De nye Volvo-lastbiler er udstyret med Volvos store sikkerhedspakke, som blandt andet omfatter ACC (Adaptive Cruise Control) – et system, der via en radar på lastbilens front sikrer at lastbilen holder en fast afstand til forankørende. Er der risiko for kollision, aktiveres bremserne automatisk.

Fyldt med sikkerhedsudstyr

Endvidere er der linjevogter (sporassistent), der via et kamera registrerer vejstriberne og lastbilens placering i forhold til dem. Der kommer så en alarm, når lastbilen er på vej til at krydse dem, hvis blinklyset ikke er aktiveret.

Tillige er de nye Volvo-lastbiler udstyret med Dynafleet flådestyring, I-See brændstofoptimering, ESP-stabilitetssystem samt alkolås.

Sidstnævnte fungerer ved at chaufføren puster i en håndholdt enhed – og er promillen over den lovlige, kan lastbilen simpelthen ikke startes.

Guld servicekontrakt

Alle Volvo-lastbilerne er tegnet med Volvo Guld servicekontrakt, der er Danpos garanti for driftssikkerhed.

Via Volvos Telematic Gateway, der opretter forbindelse til lastbilerne, mens de er i drift, kan Volvo følge det aktuelle behov for service og værkstedsbesøg.

Med en Volvo Guld kontrakt er service og alle lastbilens reparationer inkluderet, hvilket giver Danpo forudsigelighed og et fast omkostningsforløb.

20 lastbiler i konvoj

De 20 lastbiler blev kørt i konvoj fra Volvo Truck Center i Aalborg til Danpo i Aars af de chauffører, som fremover får dem som arbejdsplads.

Fem af de nye Volvo-lastbiler er indrettet som ”fangebiler”, hvor køjen bag førersædet er erstattet med sæder, så lastbilen kan være arbejdsplads for fire såkaldte ”fangere”.

Disse fangere ankommer som de første til kyllingefarmene og sørger for at indfange de kyllinger, som er klar til slagtning.

6.500 kyllinger ad gangen

Lastbilerne er udstyret med en gaffeltruck og fangstredskaber. Efterfølgende bliver kyllingerne transporteret i særligt indrettede gardintrailere med hæve-tag.

Alt afhængig af kyllingernes alder og race kan traileren medbringe op til 6.500 kyllinger per transport.

En kylling lever et kort liv – fem uger bliver det til, så vejer den cirka 2.100 gram og er klar til de danske middagsborde.

Økologiske kyllinger

En enkelt af Volvo-lastbilerne skal køre i Sønderjylland for Sødams Øko Fjerkræslagteri – en virksomhed som er ejet af Danpo A/S.

”De økologiske kyllinger og frilandskyllingerne er der stigende efterspørgsel efter, og på Sødams slagteri i Skærbæk slagtes der mere end én million kyllinger om året”, siger Claus Lassen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk