Mercedes-Benz viser om en måned en ny og avanceret Sprinter model, men den nuværende udgave er fortsat en stor-sælger.
Mercedes-Benz Sprinter har lagt navn til en hel klasse af varebiler, og i 2017 var bilen endnu engang størst i segmentet med en markedsandel på 22,33 pct.
De tyske varebiler leverer således et stærkt resultat for 2017, hvor Sprinter er stærkt dominerende i sin klasse af store varebiler. En ordre til Forsvaret sender desuden den mindre Vito højt op på salgslisterne.
Mobilitetsløsning
”Sprinter er ikke bare en varebil – det er en fleksibel mobilitetsløsning. Ideen om at skabe løsninger ud fra platforme vil blive foldet endnu mere ud i år, når vi lancerer en ny Sprinter til vores kunder. Den nye Sprinter byder blandt andet på et sporty design og kørselsassistentsystemer, som i kombination med nye, telematiske løsninger giver helt fantastiske muligheder for effektiv administrering af flåder,” siger Louise Klink Raaschou, som er salgschef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.
Derudover leveres Sprinter i et større antal varianter end tidligere, og individuelle krav til indretning og udformning kan tilpasses den enkelte kundes krav.
Vito vandt udbud
Efter en længere udbudsrunde valgte Forsvaret i sidste halvdel af 2017 Mercedes-Benz som leverandør af minibusser og varebiler i en aftale, der foreløbigt løber over fire år.
Allerede i 2017 leverede Mercedes-Benz 600 stk. Vito Tourer med plads til mellem syv og otte personer samt 75 stk. Vito Mixto med varerum og plads til fem personer.
”Vi er naturligvis stolte af at vinde denne type udbud, og det vidner om både en stærk produktportefølje og et højt serviceniveau, fordi totaløkonomi og driftssikkerhed er en naturlig prioritet hos de professionelle kunder,” siger Louise Klink Raaschou.
Mange parametre
Et udbud vindes dog på rigtig mange parametre, hvor også prisen spiller en rolle – men ikke nødvendigvis den største rolle. Det sætter også sit præg på salgstallene, når en importør vinder et større udbud.
Selvom 2017 blev godt afsluttet for Mercedes-Benz varebiler, så ser man hos importøren alligevel frem mod dette års nyheder.
”Der er ingen tvivl om, at vi får et fantastisk spændende år i 2018. Med lanceringen af den nye Sprinter vil vi kunne tilbyde kunderne endnu mere af det, der gør Sprinter til ”Benchmark” i sin klasse,” siger Louise Klink Raaschou.
Den nye Sprinter vises for første gang om en måned ved en presseforanstaltning i Düsseldorf, hvor bilen også bygges.
Ny X-klasse vises i morgen
Mercedes-Benz Vans kommer endnu nærmere at blive en udbyder af mobilitetsløsninger frem for at være en bilproducent, ikke mindst med Mercedes Pro Connect. Konceptet kendes fra Mercedes’ personbiler og giver overblik over bilens drift, der gør både flådestyring og servicevedligeholdelse enklere.
”Derudover vil vi også se de første X-Klasser på vejene, hvilket bliver lidt af en milepæl for Mercedes-Benz, da det jo er den første ”rigtige” pick-up fra Mercedes-Benz,” siger Louise Klink Raaschou.
X-klasse, der har officiel premiere i morgen, er en pick-up, der er udviklet i samarbejde med Renault-Nissan Alliancen. Bilen skal bygges på alliancens fabrik i Barcelona.
Fakta Sprinter og Vito Van
Sprinter nåede i 2017 en markedsandel i sit segment på 22,33 pct. mod 22,23 pct. i 2016 og beholder dermed sin position som markedsleder. Opgørelsen medregner kun såkaldte fabriksbyggede vans og ikke personbiler ombygget til varebiler.
Mercedes-Benz indregistrerede i 2017 tilsammen 2.217 Vito’er og V-Klasser, hvilket er 36,3 pct. flere end 2016, hvor 1.638 Vito’er og V-Klasser fik nummerplader.
Dermed er Mercedes-Benz ifølge importøren det hurtigst voksende brand blandt de fem største i midsize-segmentet.