Udflagningen af lastbiler til udlandet er faldende blandt danske vognmænd. Det bekræfter den årlige særtælling af udflagede biler, foretaget af ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Tællingen foregår som en rundringning til samtlige danske transportvirksomheder med lastbiler indregistreret i udlandet – både medlemmer og ikke-medlemmer af brancheorganisationen.

I alt 3.252 danskejede lastbiler har p.t. en udenlandsk nummerplade. Det er 1,4 procent færre end sidste år og 5,3 procent færre end 2012.

Faldet med 14 pct. på to år
Det er især i Tyskland, at danske vognmænd har færre biler indregistreret. På blot to er år antallet af danskejede lastbiler faldet med 14 procent i nabolandet mod syd. I forhold til rekordåret 2008 er faldet i Tyskland på 20 procent.  I alt har danske vognmænd i dag 1.499 lastbiler på tysk nummerplade.

”Udflagningen sker for at kunne konkurrere på det internationale marked, og her bliver konkurrencen stadigt hårdere. Der er ingen tvivl om, at det især er lastbiler og chauffører fra Østeuropa, der svinger taktstokken internationalt, og det er i det lys, vi ser faldet i udflagningen til Tyskland, siger Poul Bruun, der er erhvervspolitisk chef i ITD.

ITD’s tællinger viser, at det især var i årene frem til finanskrisen i 2008, at udflagningen af lastbiler tog fart. Siden 2008 er den samlede bestand af udflagede lastbiler dalet med 9,6 procent.

Flere danske lastbiler i Østeuropa
Selv om udflagningen ikke samlet er i vækst, vokser antallet af danskejede biler i flere af de østeuropæiske lande med Polen og Litauen i spidsen – men langsommere end faldet i andre lande.

”Vi skal huske, at det absolut ikke er enkelt at etablere sig i udlandet. Der er nye regler at sætte sig ind i samt sproglige og kulturelle barrierer. Når konkurrencen samtidig er så benhård på det internationale marked, er det forståeligt, at de danske vognmænd tøver en smule, siger Poul Bruun.

Fem pct. indenrigskørsel
Som noget nyt har ITD i år spurgt de udflagende vognmænd, hvor meget indenrigskørsel i Danmark, de kører med de udflagede biler. Det gennemsnitlige svar lyder på omkring fem procent. Indenrigskørsler finder kun sted i forbindelse med, at bilerne opsamler eller afleverer import/eksport-gods (cabotage).

“Det er en sejlivet myte, at vognmændene udflager for at kunne køre nationalt i Danmark til lavere priser. Det handler kun om at kunne betjene internationale kunder, internationale fragtruter eller begge dele på konkurrencedygtige vilkår, siger Poul Bruun.
Blandt ITD’s medlemmer er det 12 procent af vognmændene, der har lastbiler på udenlandske nummerplader.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk