Når en kommune som Aalborg køber to nye lastbiler, skal de kunne bruges til så mange formål som muligt.

Så da byens entreprenørafdeling havde brug for nye køretøjer, omfattede kravet både indretning, opbygning, sikkerhedsniveau, komfort, servicemuligheder og totaløkonomi.

Kommunen havde listet disse krav til køretøjernes specifikationer og egenskaber i et EU udbud, og her var det den lokale Scania forhandler Stiholt, der vandt med to Scania P 450 med HMF opbygninger.

Danmarks tredjestørste by

Med godt 215.000 indbyggere ligger Aalborg Kommune på 3. pladsen over de mest folkerige kommuner i Danmark, så behovet for en velfungerende vognpark er stor.

De to splinternye Scania lastbiler hedder helt præcist P 450 XT B8x2*6, hvor XT refererer til Scanias entreprenørlastbiler.

”I vores entreprenørafdeling står vi for kommunens anlægsprojekter, vedligeholdelse af veje og grønne områder, vinterberedskab mm. Vi råder over en stor og alsidig vogn- og maskinpark med lastbiler og entreprenørmaskiner,” siger fortæller tekniker Bjarne Svane fra Aalborg Kommunes entreprenørenhed.

Kommunens krav

Når det gælder lastbiler, lægger kommunen især vægt på de helt rigtige specifikationer, sikkerhed for medarbejdere og andre trafikanter – samt adgang til hurtig og effektiv service og reparation, siger Bjarne Svane.

De to nye Scania P 450 er begge opbygget med kran, og wirehejs fra HMF i Nørresundby samt kærretræk, så de kan køre med entreprenørenhedens kærrer.

Det er baggrunden for valget af den økonomiske 450 hk-motor samt navreduktion på trækakslen, så der er kraftoverskud og robusthed nok til at klare hård entreprenørkørsel med vogntogsvægt på op til 52 tons. De er desuden udrustet med sneplovsbeslag samt forberedt for kørsel med saltspreder.

Alsidighed vigtig

”Når vi investerer i nye lastbiler som disse, skal de være så alsidige som muligt. Vi inddrager både chaufførerne og deres sikkerhedsrepræsentant ved fastlæggelse af krav og ønsker til køretøjerne. På den måde sikrer vi, at medarbejderne får de bedste arbejdsredskaber til at udføre deres mangeartede opgaver med,” siger Bjarne Svane.

De nye lastbiler teknisk set:
Type: P 450 XT B8x2*6 – 4-akslede chassiser med fuld luftaffjedring på de to foraksler, én trækaksel samt tvangsstyret bogieaksel bag trækakslen.

Førerhus: CP17L, lavt placeret sikkerhedsførerhus med ergonomiske ind- og udstigningsforhold, mellemlang udførelse med stor rummelighed og hvileudrustning bag fører- og passagersæder, lavt tag af hensyn til arbejde med kranen hen over førerhuset, Premium førerstol med varme- og ventilationssystem, Premium infotainment-system med 4×20 W musikanlæg og integreret navigation, lavt placeret City-rude i passagerdør for bedre udsyn til højre for lastbilen, lavt placeret højresvingskamera samt bakkamera tilkoblet monitor i instrumentpanelet mm.

XT-front: særlig solidt frontparti med fremflyttet stålkofanger, trækøjer med 40 tons trækkapacitet, beskyttelsesgitre foran forlygterne, solid beskyttelsesplade under forreste del af motoren samt ekstra robuste sidespejle med forstærkede spejlhuse

Drivline: 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på max. 450 hk/2.350 Nm med SCR-system for overholdelse af Euro 6-miljønorm, 14-trins GRSO905-gearkasse med integreret overgear, to krybegear og Opticruise aut. gearskiftesystem samt RP832 trækaksel med navreduktion og manuel differentialespærre, udv. 3,80:1

Opbygning: HMF 2820 K5-kran med fem hydrauliske udskud og dobbelt hydraulikudtag til grab og rotator, HMF TF320 wirehejs med 3-vejs tip samt Rockinger kærretræk og lys, luft og hydraulik ført bagud til tipkærre. Desuden udrustet med sneplovsbeslag og højt placerede spotlys og blitzlysbjælke samt hydraulik og el-forbindelser til saltspreder.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk