Gennem årene har der været mange spillere til distribution af nye biler i Danmark – men i dag er der to tilbage.

Autologik i Vojens og Ringsted og fra foråret det svenskejede Motortransport – eller Nordisk Motortransport AB – med Torben Olesen som dansk landechef og Stefan Nadelmann som ansvarlig for salg og marketing.

Motortransport opkøbte i februar det danske BTK, Biltransport Kompagniet – og er nu storspiller på det danske marked, ligesom i det øvrige Norden, hvor man kører man distribuerer 1.500 biler til svenske bilforhandlere.

Terminal i Fredericia
I Danmark kører der nu 65 biltransport-lastbiler, hvor de 42 før kørte i BTK regi. Transport-terminalen i Fredericia er center for ekspeditionerne. Hovedkontoret ligger i Glostrup.

”Vi konkurrerede med Motortransport, som kørte med 23 biler i Danmark, og var kendt som den frække dreng i klassen. Men vi endte med at sælge til svenskerne, siger Stefan Nadelmann, der er salgs- og marketingdirektør for Motortransport i Danmark.

BTK er egentlig slet ikke så gammelt. Det blev stiftet i 1998 af Avis-direktør Ivan Nadelmann – og begyndte en stille tilværelse med at køre udlejningsbiler mellem Avis-stationerne med en enkelt lastbil.

Opkøbte andre i branchen
Senere, da det viste dig, at det ikke kunne betale sig, opkøbte BTK  andre  transportvirksomheder – bl.a. nordjyske Støvring Autotransport.

”Det er en indviklet men sjov historie, for da DSV Road gik ud af markedet for biltransport, overtog BTK det. Inden da havde DSV overtaget DFDS’ biltransporter – og senest har vi overtaget S.A.L.’s biltransportarbejde, mens folkene bag S.A.L. i dag er PDI-center på Esbjerg Havn, bl.a. for biler, der kommer hertil med det italienske rederi Grimaldi Line, siger Stefan Nadelmann.

Nye biler i Esbjerg og Malmø
I dag henter man især nye biler i Malmø og i Esbjerg – og leverer inden for et par dage vest for Storebælt, hvis bilerne kommer fra Esbjerg og det samme med biler til øst for Storebælt, hvis de er hentet i Malmø.

Når man krydser Storebælt, kan det tage en dag mere alt efter endestation.

Senest har motorselskabet også outsourcet PDI-sektionen (Pre-Delivery Inspection), hvor biler klargøres og indrettes, og koncentrerer sig nu om transport-delen.

Leverer også fra dag til dag
”Vi leverer også fra dag til dag, hvis det er en hasteordre, men så koster det et gebyr ekstra. Desuden er der også transporter mellem forhandlere med nye biler. Brugte biler kører vi også i både ind- og udland, men mange transporter håndteres også af lokale vognmænd normalt. Der er 10-15 små vognmænd, der udover brugte også håndterer skadede biler, siger Stefen Nadelmann.

Motortransport kører dog også mange biler ud af landet – måske 10 vogntog er baserede på at køre biler til og fra Europa.

Tiden vigtigste parameter
Det er primært personbiler, der bliver kørt med – men man har en række fladvogne, som bruges til større varebiler. Ingen kunder er for store eller for små.

”Det vigtigste parameter for kunderne er tiden – og ofte er en bil forsinket, og så skal det gå stærkt, så vi skal være fleksible. Vi mærker øgede krav i den retning – men det håndterer vi også. Vi sætter standarden meget højt – med veluddannede, danske chauffører i uniform. De er jo vores ansigt udadtil, siger Stefan Nadelmann.

Chaufførerne ved, at der er tale om en kostbar last – og de kender forholdene ude hos forhandlerne og ved hvor bilerne skal stå. En gang om året samles alle medarbejdere så til en fest med koner – i år med initiativ fra chaufførerne selv.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk