Ford har siden den første Focus så dagens lys prioriteret køreegenskaber meget højt – og den seneste udgave kører også virkelig sporty.

For hvis man kan lide at køre bil på lidt snoede veje, så opfylder den nyeste Ford Focus de flestes ønsker.

Der er nok ingen biler i denne klasse, der styrer så skarpt – og det gælder ikke mindst i den bil, som vi har prøvet: Focus ST Line, hvor undervognen er sænket og affjedringen strammet op for bedre vejgreb.

1.300 liter varerum

Med et varerum på over 1.300 liter med to fastgørelses-kroge kan den også opfylde de fleste erhvervsfolks behov for en kompakt distributionsbil. Der er en relativt stor indre læssehøjde på 19 cm, mens den udvendige læssehøjde er 68 cm.

Vi prøvede også bilen læsset med gods – og det generer ikke køreegenskaberne.

På motorvejen vil mange måske føle, at ST-Line er lidt urolig med sine 17 tommer alu-fælge, men med læs bliver den helt rolig.

Tredje gear i byen

Vi har ikke prøvet bilen med det naturlige alternativ for erhvervslivet – med dieselmotor, men den 3-cylindrede 1-liter EcoBoost benzinmotor trækker kun rimeligt, hvis gearene skal bruges flittigt.

Således trækker den i fjerde gear først rent fra 55 km/t og i femte gear først fra 65 km/t – så i byområder er der dømt tredje gear med trækkraft fra 45 km/t. Højeste gear er til motorvejen – med trækkraft fra 80 km/t. Alle tal fra 1.750 omdrejninger.

Bagsiden af medaljen er, at den 3-cylindrede motor ikke er helt støjfri ved acceleration – men Focus kan ikke fås med en fire-cylindret benzinmotor. Så skal man over i en diesel.

Beskeden trailervægt

Den lille motor er udviklet, så én af de tre cylindre slår fra. Når den ikke behøves – f.eks. jævn kørsel på landevej og ned ad bakke – og det er med til at give bilens sin gode brændstoføkonomi.

Trailervægten for den 125 hk udgave er beskedne 1.100 kg. Men går man f.eks. til den 2-liters dieseludgave med 150 hk, trækker den 1.800 kg. Her klarer en 150 hestes benzinmotor dog 1.500 kg.

Når det gælder sikkerheden, går Ford ikke på kompromis – der er nødbremse, der bremser bilen helt ned fra 65 km/t. Bilen havde trods manuel gearkasse også en form for adaptiv fartpilot, der holder afstand til bilen foran.

Navigation koster ekstra

Dertil kommer linjevogter, der holder bilen indenfor afstribningen på vejen. Vi skal også nævne Fords fremragende SYNC 3 infotainment- og nødkaldesystem, der var monteret i bilen.

Bilen havde ekstraordinært en otte tommer touchscreen (standard er 6,5 tommer) –  men vi savnede et navigationssystem, der som Van ligger på en ekstrapris på cirka 7.000 kroner plus moms fabriksmonteret. Nu må man leve med et stort hvidt felt på skærmen ved kørsel i dagslys.

Ellers er ST-niveauet ganske frækt – indvendigt med skålformede sportssæder med røde kantsyninger, læderrat (der er fladt i bunden), spoilersæt, kevlar look på dørsider og instrumentbræt og sportspedaler i rustfrit stål – og udvendigt bl.a. spoiler-/skørt-sæt, med 17 tommer alufælge, LED tågelygter foran og ST dørlister.

Apple Car Play

Dertil kommer Apple Car Play, elektrisk håndbremse, tre trins sædevarme i forsæder (med trinløs ryg-justering med rulle), 1-zone klimaanlæg, midterboks/armlæn, USB stik med lys samt kopholdere i midterkonsol og flaskeholdere i dørene.

Vi skal også nævne stop/start system, nøglefri start og som ekstraudstyr forskellige pakker så som audiopakke med B&O musikanlæg og parkeringspakke med f.eks. p-sensor og parkeringshjælp samt trådløs oplader.

Vi savnede en handskerums-lås, vipbare spejle og et reservehjul i stedet for som nu med elektrisk pumpe. Endvidere skal vi nævne den brede C-søjle, der stjæler lidt af udsynet skråt til højre.

Finalist til Årets Bil i Danmark

Ford arbejder med lave indstignings-priser på Focus – men priserne stiger hurtigt, når man tilkøber ekstraudstyr. Testbilen koster eksklusive moms 148.725 kroner – en rimelig pris for en mini-sportsvogn.

Ford Focus er én af fem finalister i kampen om at blive Årets Bil i Danmark 2019 – arrangeret af Motorjournalisternes Klub Danmark – de øvrige er Kia Ceed, Peugeot 508, Hyundai Kona og Jaguar iPace.

Fakta Ford Focus 1,0 – 3cyl. 125 hk ST Line man.:
Motor: 3. cyl EcoBoost.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 125 hk v,. 6.000 omdr.
Moment: 170 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 200 km/t
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Forbrugssnit: 20,8 km/l.
CO2 udslip: 108 g/km.
Dæk: Conti vinterdæk.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc.
Varerum: Ca. 1.300 liter.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.464/391 kg.
Trailervægt: 1.100 kg. m. bremser.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Van-pris ekskl. moms: 148.725 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk