For fem år siden barslede Mercedes-Benz med en ny e-teknologi til deres Vito og EQV program. I fjor fulgte et opdateret design op – og EQV fik to nye digitale skærme og interiør-layout fra personbilsmodellerne.

Men de gode tyskere har travlt, for allerede i dag er man klar til at løfte sløret for fremtidens el-varebiler fra Mercedes.

Det sker i forbindelse med præsentationen af fabrikkens længe ventede Van Electric Architecture ”Van.EA” i Stuttgart. Her har man udviklet en showcar – også kaldet prototype.

Varebiler i anden række

Det handler om at vise fabrikkens politik om 20 pct. batterielektriske køretøjer fra 2026 – og 50 pct. i 2030.

En opsætning af fremtidens elektriske varebiler og Van’s fra Mercedes-Benz, hvor man først er klar med personbilsudgaverne af Vito (e-Tourer og V-klasse  (EQV.)

Senere vises Vito varebilsudgaverne – og endelig vil man måske allerede i slutningen af 2026 være klar til at vise en Van.EA prototype af den nye elektriske E-Sprinter.

Hessel er Van-pionér

For at tage pulsen på udviklingen af el-køretøjerne hos Mercedes-Benz i dag, har vi prøvet minibussen EQV i Danmark – i udgaven 300 Avantgarde Lang.

EQV er en meget populær bil til taxi- vognmænd, men en del er blevet ombygget til varebiler herhjemme – for erhvervsfolk, der vil have en varebil ud over det sædvanlige.

Er det kun teknikken, som man er ude efter, vælger mange at ombygge den mere skrabede Tourer udgave af E-Vito. Mercedes-forhandler Hessel var pionér på at ombygget Vito Tourer og EQV.

0 kg. trailervægt

Vi skal dog nævne, at trailervægten er 0 kg. for EQV (og e-Vito). Bilen må laste 634 kg. og egenvægten i den prøvede 300 Ekstra Lang er 3,5 tons. Varerummet er på 4.600 liter.

Vil man have den som Van, kan udgangspunktet baseres på en basis EQV til cirka 837.000 kroner.

På gule plader spares kun momsen, når det er en elbil. Plusopbygning. Det kan flere opbyggere herhjemme klare.  Van-prisen er ikke officiel, men et godt bud på en fra-pris er lige under 700.000 kroner.

Spar 400.000 kroner

Vores testbil var der gjort ekstra meget ud af – med bl.a. luftaffjedring, som på hvide plader koster 40.000 kroner.

Testbilen kostede således 919.000 kroner som personbil, men man skal huske, at hvis man ønsker en V-klasse diesel med samme udstyr, så skal der betales yderligere 400.000 kroner.

Man kan ligefrem tale om røverkøb for testbilen – men sådan er det, når der er statsstøtte blandet ind i købet.

Lakering til 26.000 kr

Nu var der så skruet alverdens udstyr på foruden – således den gyldne lakering til 25.800 kroner, en designpakke til 35.700 kroner plus en særlige el-pakke med elbetjente sidedøre og bagklap til 34.000 kroner.

Der er fuld plade på luksusoplevelsen med bl.a. elektriske kaptajnsstole med læderbetræk, LED lygter for og bag, læderrat, 10,25 tommer touchscreenog stemmestyring via MBUX multimediesystem.

Adaptiv fartpilot

Af praktiske detaljer kan vi nævne 1-trins automatgear med skifteplader til rekuperation bag rattet.

Dertil  360 grader kamera, p-assistent, trådløs mobil-telefon opladning. handskerumslås, elektrisk håndbremse, sædevarme, blindvinkelalarm – samt aktiv nødbremse og adaptiv fartpilot (kaldet Distronic.)

Samt 2-zone klimaanlæg, regnsensor, skiltegenkendelse, multifunktions læderrat – samt 18 tommer alufælge.

Ikke alt på skærmen

Heldigvis indstilles varme og ventilation udenfor skærmen – så det er lettere at indstille klimaet under kørslen.

I denne klasse havde det været ønskværdigt med head-up-display og en frunk – så man slap for at elkablerne liggende og flyde bagi.

Testbilens elmotor er kendt gennem flere år – med 204 hk ydelse og et moment på 362 Nm. Så man får en ganske smidig bil. Den når dog kun 100 km/t på 12,1 sekunder – mens topfarten er opgivet til 150 km/t.

361 km. rækkevidde

Man siger at den kommende Van.EA EQV får ekstra lang rækkevidde, men i dag er den opgivet til 361 km (WLTP).

Om vinteren kan man godt trække 100 kilometer fra, hvis man også kører på motorvej. Men fint nok til en nær- og regional-transport.

Et plus er rekuperationen – som samler strøm op ved f.eks. opbremsning. Så vi sparede på strømmen.

Oplader på 40 minutter

Batteriet er ellers stort med sine 90 kWh. Bilen lader med 110 kW (DC) og det giver 10-80 pct. på 40 minutter. Forbruget i bilen var 36,3 kWk/100 km. AC-opladning med 11 kW tager 10 timer.

Det er jo ingen sedan – men en kassevogn i størrelse, så vindmodstanden er stor. Derfor skal bilen køres andægtigt.

Ifølge den danske importør er der fokus på minibusudgaverne (EQV bl.a.) i Stuttgart. Varebilsudgaverne af Vito skulle først være klar i 2026. Og E-Sprinter følger så i 2027.

Faktaboks Mercedes-Benz EQV 300 Avantgarde Lang:
Elmotor: 204 hk.
Moment: 362 Nm.
Gear: 1 trins aut. gear.
Rækkevidde: 361 km.
Forbrug WLTP: 27,4 kWh/100 km
Batteri: 90 kWh.
Opladning 110 kW DC 10-80 pct: 40 min.
Opladning AC 11 kW: 10 timer.
Topfart: 140 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 12,1 sek.
Varerum: ca. 4.600 liter.
Læssehøjde: 530 mm.
Totalvægt/køreklar vægt: 3,5/2,5 tons.
Lasteevne: 634 kg.
Dæk: Conto Premium Contact 6 – 245/50R 18H XL.
Pris hvide plader testbil: 919.000 kr.
Pris gule plader EQV Fra: Ca. 700.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk