Nissan skabte crossover klassen med deres Qashqai – og den sælger fortsat forrygende. Nu kan dieseludgaven af den nyeste udgave fås med automatgear, som mange har savnet.

Nissan blev nummer to på salgslisterne for personbiler i fjor med deres crosovermodel Qashqai. Som Van er det gået mere trægt – men en ny dieselmodel med automatgear skal forbedre salget, for det har mange erhvervskunder savnet. Og mange har skiftet mærke af samme årsag.

Samtidig opfylder Qashqai de nye Euro 6 ”Temp d” miljøkrav og WLTP brændstoftal, som er mere retvisende. For at klare de nye krav, bruges efterbehandlingssystemet SCR (Selective Catalyst Reduction) og AdBlue tilsætning – som i mange år har været anvendt i lastbiler.

Ingen skifteplader

Priserne er nærmest uforandrede. Vi har testet topmodellen Tekna+ til 237.328 kroner plus moms – inklusive 7-trins dobbeltkoblings-gearkasse. Der er dog ikke skifteplader bag rattet til hurtige manuelle gearskift.

Men man bliver utroligt hurtigt dus med den engelsk-byggede jobbil. Den er letkørt og ganske komfortabel.

Den er fortsat på 1,5 liter, men yder nu 115 hk i stedet for 110 hk. Dertil kommer et såkaldt overboost på fem hk og 25 Nm, som giver bilen en fortjent bedre trækkraft, når man skal bruge den ved f.eks. overhalinger. Efter WLTP målemetoden kører bilen 18,9 km/l.

1.450 kg. på krogen

Bilen få trække 1.450 kg på krogen, som er, hvad man kalder den bløde mellemvare, hvor de fleste konkurrenter også ligger.

Motorerne har altså bedre drejningsmoment end forgængeren, som giver en mere smidig kørsel. Vi kan nævne stop/start system, der sparer på dråberne samt nøglefri start.

Bilen er nu ingen racer. 13 sekunder er den om at nå 100 km/t. Men det dog en fin rejsebil – og skiftebevægelserne i gearkassen er silkebløde.

Godt udsyn

Man sidder dejligt højt og har godt udsyn. Den er ret støjsvag – og man bliver glad for bilens Around View Monitor, så man kan orientere sig rundt om bilen.

Vi skal nævne læderindtræk og el-indstillelige sæder samt læderrat (fladt i bunden). Der er en lidt for lille alu-fodplade i gulvet, hvor man kan hvile venstre fod under kørslen.

Stort plus er naturligvis 2-zone klimaanlægget. Bilen havde ekstra designpakke med glastag (kan ikke åbnes) og oven i hatten 19 tommer alufælge.

Adaptiv fartpilot

Bilen styrer godt, men den krænger som en crossover lidt mere i et hurtigt sving. Men så er der esc stabilitetskontrol til at klare ærterne.

Vi skal også nævne, at Qashqai i topmodellen har adaptiv fartpilot samt linjevogter. Samlet kaldet ProPilot.

Det bliver man voldsomt glad for på langturene, hvor bilen nu holder afstand til bilen foran – og samtidig holder sig på sporet.

Højt sikkerhedsniveau

Fra sikkerhedslisten skal vi også nævne nødbremsesystem, Blind Spot information om trafikanter i den blinde vinkel, skiltegenkendelse, regnsensor, lyssensor, bi-LED forlygter med kurvelys, trætheds-registrering samt parkeringsassistent og p-sensorer for og bag.

Designet på Qashqai er stort uændret i det ydre, men der er signatur LED-kørelys. Dertil spoiler for og bag samt tågelys for og bag.

Der er kommet nyt infotainment system og ny Tom-Tom navigation – med talebeskeder om bl.a. vejarbejde forude.

Let at orientere sig i bilen

En ny app ser også dagens lys. Her kan man videresende ens navigation til mobilen, når bilen ikke kan komme længere, og man må fortsætte til fods.

Det er let at orientere sig i bilen – alt er genkendeligt – men mange vil måske kalde den lidt gammeldags i sin instrumentering og udformningen af navigationsanlæg. Der er dog elektronisk håndbremse og kevlar-lignende indlæg i instrumentbræt og i døre. Der er også fartbegrænser og fartpilot. Dertil Hill Holder.

Geværrum med lås

Som Van er der god plads i varerummet – og Nissan har selvfølgeligt sit geværrum med lås (aflæggerum under gulvet) plus et ekstra rum under gulvet bagest. Der er dog ikke handskerumslås – men midterboks. Alu-tagbøjler er standard.

Halvdelen af Qashqai salget er dieselmodeller. For erhvervslivet er det nemlig fortsat dieselmodellen, der er mest populær.

Faktaboks Nissan Qashqai DCI 115, DCT aut. Tekna+:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 115 hk v. 3.750 omdr.
Max. moment: 285 Nm v. 2.000 omdr.
Gearkasse: 7 trins aut. (dobbeltkobling).
Brændstofforbrug WLTP: 18,9 km/l.
CO2 udslip: 139 g/km.
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13 sek.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Dæk: Dunlop Sport Maxx RT 225/45 R 19.
Køreklar vægt: 1.530 kg.
Totalvægt: 1.975 kg.
Trailervægt: 1.450 kg.
Læssehøjde: 780 mm.
Bagdørsmål: 690 x 1.010 mm.
Varerumslængde/højde: 1.420 x 780 mm.
Varerumsbredde min/max: 1.100 x 1.300 mm.
Varerum: Ca. 1.550 liter.
Pris ekskl. moms: 237.328 kroner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk