Efter 63 år i glemslen er én af de første tre prototyper af “Land-Rover Series I” fundet igen og skal restaureres i forbindelse med mærkets 70 års jubilæum.

I år er et festår for Land Rover. Det er 70 år siden, at den første Series I model blev vist på Amsterdam Motor Show.

Siden fik modellen kæmpe succes – også i Danmark, men i stort omfang solgt som gulpladebil.

Det er én af de tre prototyper fra dette show i Amsterdam, som efter 63 år i glemslen atter er dukket op. I en ringe forfatning.

I køreklar stand

Men det vil dygtige ingeniører og mekanikere hos Jaguar Land Rover Classic Works in Coventry ændre på – og indenfor det næste år vil den unikke bil atter stå som dengang – og naturligvis køreklar i original stand.

Projektet er døbt: “The Land-Rover Series I Reborn programme.”

Det var i 2016, at den gamle bil blev fundet i en have. Den skulle have være restaureret, men projektet kom aldrig i gang for ejeren.

På en mark i Wales

For folkene hos Land Rover var det mystisk, at bilen helt var forsvundet – og i 20 år viser det sig, at bilen havde befundet sig på en mark i Wales, før den som nævnt blev købt som et restaurerings-projekt i 80’erne.

På og udenfor vejene har den ikke huseret siden engang i 60’erne. Det morsomme er, at den nu blev fundet ganske tæt på Land Rovers hovedsæde i Solihull nær Birmingham. Hvor den også blev bygget i 1948.

Siden har eksperter ud i klassiske biler hos Jaguar Land Rover Classic brugt måneder på at researche dens historie – fra ejer til ejer.

Skånsom restaurering

”Denne Land Rover er et stykker uvurderligt bilhistorie og er historisk lige så vigtig som ”Huey” – den allerførste Series I prototype. Idet vi indleder denne skånsomme restaurering her ved Classic Works – hvor vi kan forsikre, at den bliver samlet præcis som det skal være – er det en passende måde at begynde Land Rovers 70-års jubilæum, siger Tim Hannig, chef for Jaguar Land Rover Classic.

Han peger på, at der er noget charmerende ved, at det i disse dage er præcis 70 år siden, at denne ”Missing” Land Rover var ved at blive gjort klar til udstillingen i Amsterdam, hvor verden for første gang så formgivningen af det, som nu straks bliver genkendt som en Land Rover.

Ikke som de andre

Pre-produktionsmodellerne var tilmed helt deres egne, for modsat de senere produktionsmodeller, havde de tre prototyper en tykkere aluminiums-paneler, et galvaniseret chassis og aftageligt lad.

Man vil så vidt muligt bevare bilens patina – bl.a. hvad angår den lysegrønne lakering.

Tidligere ejere af den historiske bil vil blive inviteret til ”Jaguar Land Rover’s Classic Works” værksted for at dele deres erfaringer og være vidne til restaureringen.

Masser af events

“Dette vartegn af et projekt, som repræsenterer den tidligste begyndelse af Land Rovers historie, og som første til 67 års uafbrudt produktion fra den ikoniske Series I til Defender bilmodeller i Solihull, er den første begivenhed i en serie af historier og events, som skal fejre fortiden, nutiden og fremtiden for Land Rover i hele 2018,” skriver Jaguar Land Rover.

”Jaguar Land Rover Classic” er den officielle leverendør af autentiske biler, eksport service, originale reservedele og uforglemmelige oplevelser for klassiske Jaguar og Land Rover entusiaster i hele verden.

Noter:
Frem til 1980’erne blev Land-Rover skrevet med bindestreg.
Betegnelsen Defender kom først i 1990.
Den allerførste prototype ”Centre Steer” blev konstrueret i 1947 af Rovers daværende chefdesigner Maurice Wilks i samarbejde med sin bror Spenser, som var adm. direktør hos Rover. Arbejdet skete på basis af chassis og aksler fra den amerikanske Jeep.
(kilde Wikipedia).

Historien om den glemte Land Rover fra 1948:
1948:
Bygget venstrestyret (i starten på basis af Jeep) og opført som ”eksperimental” i bilens journal og salgsregister.
1948:
Opgraderet med nye produktionsdele af ”Engine Department” – og videreført med typisk britisk højrestyring.
1955:
Første gang indregistreret den 25. juni 1955 med registreringsnummer SNX 910.
1961:
Solgt til en ny ejer i byen Handsworth.
1965:
Flyttet til Sutton Coldfield.
1967:
Flyttet til Stratford-Upon-Avon.
1968:
Flyttet til Alvechurch, Worcestershire.
1968:
Brugt i Wales som statisk kraftværk.
1988:
Motor defekt. Bilen solgt til en ny ejer i Birmingham.
2016:
Opdaget i en have – bestemt for restaurering, som aldrig blev begyndt.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk