(BIRMINGHAM)
–
Den længe ventede elektriske udgave af Isuzu D-Max havde verdenspremiere på transportmessen Commercial Vehicle Show i Birmingham i går.
Isuzu starter produktion af den venstrestyrede model nu på fabrikken i Thailand – og af den højrestyrede model ultimo 2025 for at lancere den i Storbritannien i 2026.
Bilen fås i udgaverne Extra Cab og Double Cab (DL40 og V-Cross). Levering til de første europæiske kunder begynder i efteråret i år.
Klar i tredje kvartal i år
”Vi har grundet en helt håbløs pris, fortsat ikke bestilt den til Danmark, men den bliver lanceret på andre europæiske markeder allerede i tredje kvartal i år,” siger Lene Iversen, PR Coordinator hos den danske Isuzu-importør – Nellemann Automotive Distribution A/S.
Fabrikken selv ville på messen ikke melde ud, hvad prisen for bilen er – det vil man først fortælle senere i år.
Men dens direkte konkurrent – den kinesisk byggede eTerron 9 pick-up fra Maxus – koster ifølge deres hjemmeside i Storbritannien ca. 450.000 kroner (53.000 Pund).
Moment som dieseludgaven
Bilen er full time 4×4 gennem nyudviklede e-aksler for og bag. Ydelsen er 43 kW ved forakslen og 217 kW ved bagakslen – og samlet 140 kW. Momentet er samlet 325 Nm (108 Nm for og 217 Nm bag). Dieseludgaven har et moment på 360 Nm.
Opladning er 50 kW DC og 11 kW AC. Opladning sker for AC på 10 timer – og DC på én time for 20- til 80 pct. Teknisk har bilen et 66,9 kWh litium-ion batteri – og rækkevidden oplyses til 263 km. Den har en nyttelast på et tons og må trække 3,5 tons – som dieseludgaven.
Topfart er 120 km/t og den når 100 km/t på 10 sekunder.
DeDion teknik
Den nye pick-up er opdateret med en DeDion affjedring bag, som er med til at mindste vibrationer og sænke støjniveauet i kabinen med 10 pct. under acceleration.
Det skulle også betyde eminente køreegenskaber i terræn, hvad Isuzu D Max i dieseludgave altid har været kendt for. Dieseludgaven har bladfjedre bag.
Den vender på 12,2 meter, vadedybden er 600 mm, frihøjden er 210 mm og til- og frakørselsvinklerne er 30,5- og 24,2 grader.
Mere sikkerhed
De to udgaver af bilen – DL40 og V-Cross – har et forbedret kabine lay-out. I V-Cross betyder det nye lædersæde lay-out, ni-tommer touch-screen og nyt syv tommer instrument-display og Apple car play/Android Auto.
Sikkerhedsudstyret omfatter intelligent adaptiv fartpilot, bakkamera, linjevogter, blindvinkel-assistent, advarsel mod tværgående trafik bag bilen, skiltegenkendelse,
Der er Bi-LED forlygter, nyudviklet gasdæmpet bagklap, sorte 18 tommer alufælge, regnsensor og 2-zone klimaanlæg.
Vigtig milepæl
Den nye elektriske D-Max EV repræsenterer en vigtig milepæl ikke kun for Isuzu, men også for den bredere sektor for erhvervskøretøjer, er meldingen fra Isuzus ledelse.
“Vi har konstrueret en fuldt elektrisk pick-up, der virkelig fungerer i virkelige arbejdsmiljøer, og som tilbyder den samme bugsering, nyttelast og terrængående kapacitet, som kunderne forventer af D-Max. Dette er et nyt kapitel i arven fra Isuzu innovation og pålidelighed,” sagde Yasuhiro Takeuchi, Executive Vice President for Isuzu Motors International Operations (Thailand), ved præsentationen,