Siden januar 2025 har nye regler betydet, at lastbiler med en tilladt totalvægt på 12 ton eller derover er omfattet af en ny kilometerbaseret vejafgift i Danmark.
Størstedelen af statsvejnettet samt en stor del af det kommunale vejnet er omfattet af vejafgift– i alt omkring 10.900 kilometer.
Konsekvenser
Så løsningen for mange vognmænd kan være at finde en lastbil under 12 tons, som er velegnet til distributionskørsel.
Et eksempel er Ivecos gennemprøvede Eurocargo model, der fås med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton.
Mens en forskel på 10 kg måske kan virke beskeden på papiret, er de økonomiske konsekvenser alt andet end små.
Tusindvis af kroner
Vejafgiften er baseret på både kørt distance og lastbilens emissioner – og for virksomheder med større flåder eller mange daglige kilometer på vejene, kan det hurtigt løbe op i titusindvis af kroner om året for hver bil.
“Med Eurocargo giver vi vognmænd en reel mulighed for at undgå vejafgiften, for selv ved distributionskørsel kan vejafgift hurtigt løbe op i mere end 20.000 kr. pr. bil. Så en undgåelse af vejafgiften kan hurtigt blive en stor besparelse for en flådeejer.”
Det siger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing i Hedin Nordic Truck – importør af Iveco i Danmark.
Adaptiv fartpilot
Eurocargo kan rumme op til 18 paller. Man får dertil automatgear – og et væld af sikkerhedsudstyr så som adaptiv fartpilot. Den egner sig godt til bykørsel og er tilladt i miljøzoner.
Lastbilen er bygget på en modulopbygget førerhusplatform, som giver mange muligheder for tilpasning.
Siden 1991
EuroCargo har generelt været branded ”Iveco” siden 1991. Første generation blev produceret til 2002. anden generation til 2015 – og tredje generation har været produceret siden 2015. Siden er der kommet flere opdateringer.
EuroCargo afløste oprindeligt lastbilsmodellen Iveco Zeta.
Oprindeligt Ford-brand
Modelbetegnelsen Cargo var oprindelig Fords lastbilbrand fra 1981, men Ford solgte sine europæiske lastbils-operationer i 1986 til Iveco Group – og blev fra 1993 betegnet Iveco Ford Cargo.
Oprindeligt blev Cargo-modellen og Iveco Ford Cargo bygget på Langley fabrikken i Storbritannien, men efter 1997 er produktionen foregået primært på Ivecos fabrik i Brescia i Norditalien.