Det står ikke godt til med bilisters forhold til dækkene på bilen, de kører i – uanset om det er person- eller varebiler og sågar lastbiler.

Rådet for Større Dæksikkerhed  gennemførte for nylig en dækrazzia over hele landet – og Dækimportørforeningen først på året været ude på 22 steder for at se specifikt på varebilers dækmontering. I begge tilfælde var det nedslående, hvad man oplevede.

”Alene varebilstesten viste, at 38 pct. af bilerne havde forkert dækmontering til årstiden. Udgangspunktet var 1.109 køretøjer. Det svarer til, at 29.000 varebiler ud af en beholdning på 80.000 varebiler kørte med sommerdæk eller havde sommerdæk på bilen til trods for, at undersøgelsen foregik i minus-grade,” siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd.

Helt forkert dækmontering
Dækrazzia undersøgelsen var i september, hvor 1.555 personbiler og 379 varebiler blev kontrolleret, og her viste det sig bl.a., at 18 pct. af bilerne var monteret med vinterdæk trods tidspunktet. De fleste svarede, at de ikke havde nået det eller havde glemt det. Vinterdæk egner sig ikke så godt til at køre på, når det ikke er vinter.

”Mange henviste også til økonomiske årsager, men her er problemet, at mange bilister og erhvervschauffører kun ser udgiften her og nu. Et sæt vinterdæk holder i mange år og sikrer optimalt vejgreb om vinteren. Imens man kører på dem, slider man jo  heller ikke på sommerdækkene,” siger Volker Nitz.

FDM har netop gennemført en test af sommerdæk og vinterdæk, som blev bragt i medlemsbladet ”Motor” for nylig – og konklusionen er, at vinterdæk ikke kun er overlegne på vinterveje, men også er et godt og sikkert valg, så snart vejen er fugtig, skriver FDM.

Sådan foregik dæktesten
Testene blev gennemført med seks forskellige prøver med 80 km/t (ved snedækket vej med 50 km/t): på tør ved med 16 graders temperatur, på næsten tør vej med fem grader, på fugtig ved på frysepunktet, på snedækket vej/fugtig vej både før og efter saltning samt på snedækket ved med minus tre grader i temperatur.

Kun i de to første prøver var sommerdækket bedre, men tæt på vinterdækkets resultat – mens at vinterdæk både ved testen på fugtig vej og sne/fugtig vej efter saltning var bedre end sommerdæk. I alt blev der gennemført 130 bremsetest ved målingerne.

Efterfølgende blev resultaterne forelagt Rasmus Prehn, der er trafikpolitisk ordfører for Socialdemokratiet, og han lovede fortsat at arbejde for at gøre brug af vinterdæk i vintermånederne obligatorisk, som det er i vores nabolande.

Dårlige argumenter
”Modstandere af vinterdæk har ofte sagt, at der udover det økonomiske aspekt sker færre uheld, når der ligger sne, fordi der køres langsomt. Men ofte er der nattefrost, når der måske er plus syv grader om dagen. Væsentligt er også, at vinterdæk giver en bedre mobilitet,” siger Volker Nitz.

Mange siger, at dækbranchen taler for vinterdæk for at sælge flere dæk, men Volker Nitz peger på, at FDM er en forbrugerorganisation og derfor er uvildig,

”Undersøgelser har vist, at det står værst til for varebiler, der meget ofte kører på almindelige dæk hele året,” siger Volker Nitz.

Forkert dærtryk gør det værre
Problemet gøres ikke mindre, når man ved de afholdte razziaer ser, at alt for mange kører med forkert lufttryk. Det gør situationen endnu værre – foruden at brændstoføkonomien og dermed CO2 udslippet forværres.

”Vi har set lastbiler med dyre alufælge, der er købt for at mindske vægte og dermed få bedre økonomi, men når vi så kontrollerer bilerne, så er dæktrykket ofte forkert – ofte meget forkert, som vores dækrazziaer har vist. Det vil dog forhåbentligt med tiden blive mindre i forbindelse med, at dæktryksovervågning (TPMS – Tire Pressure Messuring System) vinder indpas. I første omgang på nye personbiler, hvor det bliver obligatorisk pr. 1. november i år,” siger Volker Nitz.

Volker Nitz mener, at hele problematikken omkring regelsæt burde være et EU anliggende – både når det gælder dæktryk og lufttryksmålere på tankstationer – målere, som ofte er defekte. Mange dæksprængninger på især lastbiler skyldes for lavt dæktryk. I hvert fald skal man kontrollere sit dæktryk jævnligt – og minimum, når man skifter fra sommer- til vinterdæk – og omvendt, fortæller han.

”Men dæksprængninger skyldes også – især på campingvogne og trailere – at dækkene er for gamle og mørnede,” siger Volker Nitz.

Vinterdæk til lastbiler
Ser man på lastbils-vinterdæk, er der forskellige regler i de nordiske lande. Kun i Danmark  er det ikke lovbefalet at have vinterdæk på lastbiler, men reglerne er tilmed forskellige i Norge, Sverige og Finland.

”Norge er ved at skærpe reglerne yderligere, hvor kravet allerede er fem mm slidbane, det samme gælder i Sverige, men her er kravet anderledes på trailerdækkene og Finland arbejder ligeledes på en lovgivning, men med andre krav til mønsterdybden. Ikke mindst eksportvognmænd, der kører i Norden, så gerne fælles regler. Endvidere er der i Norge særlige krav om at man også skal bruge snekæder, så der er en del at skulle holde styr på”, siger Volker Nitz.     

Faktaboks: Fokus på Vinterdæk.
38 pct. af varebiler havde forkert dækmontering ved test i vinter.  (Det svarer til 29.000 varebiler på landsplan.)

19 pct. af biler i dækrazzia havde forkert dækmontering.

Op til 30 pct. kortere bremselængde med vinterdæk (FDM)

Vinterdæk bremser op til 44 pct. kortere end sommerdæk (FDM).

Sommerdæk bremser i gennemsnit 9,1 pct. bedre på tørre veje (FDM).

47 pct. af lastbiler ved en razzia havde for lavt lufttryk på min. et trækakseldæk.

Dækbranchen foreslår lov om vinterdæk både over og under 3,5 tons.

Lov om vinterdæk/helårsdæk skal gå fra 1. december til og med 1. april.

Dækmønster skal ændres fra 1,6- til 3 mm for køretøjer op til 3,5 tons.

Dækmønster skal ændres fra 1- til 5 mm for køretøjer over 3,5 tons.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk