Normalt trækker det tilbagevendende Truckshow i Ishøj fulde huse med måske 10.000-15.000 besøgende over en weekend, men udstillerne i år havde ikke mange kunder at tale med i år –  for af de måske 3.000 besøgende, der nåede til Ishøj, var der ikke mange potentielle kunder til at besøge udstillernes stande.

Flere af de udstillere, som vi talte med, fortalte, at de kedede sig – og en enkelt udstiller havde spottet to vognmænd i de to dage udstillingen foregik.

Udstillingen, som sædvanligt foregik hos Scania i Ishøj, havde som altid chaufførklubben Convoy Buddysom praktisk arrangør – og der var også god Country & Western musik fra scenen – og Ishøj Linedanser Klub sørgede for, at der kom liv i kludene.

Mange flotte lastbiler
Selvfølgelig var der mange flotte lastbiler – selv om der var langt færre end tidligere år – og det var både helt nye biler og gamle klenodier, som var flot restaureret. Flere kranfirmaer havde også fundet vej til Ishøj.

Bane Danmark udstillede en af sine nye Scania R730 redningskøretøjer, der både kan køre på vejen og på skinnerne – og City Container havde stillet et nyt modulvogntog op ved indgangen. Stephen Dixen fra Ullerup på Amager stillede med sin nye 4-akslede Scania 730’er med Fassi F660 kran til maskin- og bådtransporter.

VBG og On-Spot
Trofast udstiller hvert år er VBG, som i år bl.a. udstillede den nyeste multi-funktions kobling (MFC) og On-Spot kædesystem.

Lars Andersen, salgskonsulent hos VBG, var alene tilbage på standen – makkeren fra lørdagen var sendt hjem, for der var jo ikke så mange tilskuere. Chefen selv, Per Mikkelsen, klarede standen ved Truckshow’et i Sæby.

Men – der var også nyheder, som man ellers kun ser på udstillinger som Transport i Herning og Vestfyn Trækker.

Nye dæk fra Continental
Continental viste således nyeste lastbilsdæk, hvor der var fokus på tredje generation ECO Plus HTS  trailerdæk med lav rullemodstand. Premium dæk, som især bruges til eksportkørsel, hvor selv få procent forbedret brændstoføkonomi hurtigt bliver til mange tusinde kroners besparelse.

Men kører man entreprenørkørsel, krankørsel eller renovationskørsel er der andre parametre, der er vigtigere. Og her spiller dækkets pris ind i større grad.

”Det er første gang, at jeg har vores andre mærker med på en messe – det vil sige Barum, Semperit (i størrelsen 315/80 22,5) og Uniroyal – mærker, der er billigere end Continental, men som er superstærke og holder lige så godt,” siger distriktschef for Sjælland og Fyn, Leif Boysen, Continental.

Penge at spare
Ser man på slitagen af dæk, er det trailerdækkene, der slides mest – nemlig 60 procent, men det for trækdækkene gælder 25 pct. og fordækkene 15 pct. Så er det ikke eksportkørsel, der er hovedbeskæftigelsen – hvor der er fokus på rullemodstand – vælger mange med fordel andre typer dæk til lavere pris end eco-dækkene.

Nyt fra Continental er også dækket med indbyggede følere, som via display på instrumentbrættet fortæller chaufføren om dæktryk og dæktemperatur.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk