Søgaardslejren ved Aabenraa blev udset til testområde, da vi forleden skulle teste den nyeste Toyota Hilux, der netop er lanceret herhjemme.

Et godt område med næsten alle udfordringer, man kan drømme om. Det gode vejr betød dog, at der var langt imellem mudderhullerne – men bilen klarede både mudder og vand helt uden problemer.
Som sine forgængere helt tilbage fra 1968 – så er Hilux en mester til terrænkørsel, hvilket en dags test i det sønderjyske beviste. Den seneste Hilux kom frem for 12 år siden – arbejdsbiler udskiftes ikke så ofte, men nu var det tid til forandring, og så var der jo også Euro 6 bestemmelserne.

Vokset overalt
Den nye Hilux har fået 13 cm til bredde – men også i højde og længde er den vokset.
Vi var blevet udstyret med en top-udstyret T4 udgave med 6 trins automatgear, og først til sidst prøvede vi den 6-trins manuelle gearkasse. Automatkassen er behagelig i bykørsel – men automatgearet skifter meget op og ned – og det betyder til tider høje omdrejningstal.

I terrænet skal vi fremhæve de bedre til- og frakørselsvinkler og 20 pct. bedre hjulvandring. Samtidig overføres moment til de hjul, der har fat i underlaget. 2,4 liters dieselmaskinen er nu og har et drejningsmoment på 400 Nm – 60 Nm bedre end forgængeren, men dog ikke det bedste moment i klassen.

Klarede udfordringerne
Men dog rigeligt med kræfter til en gammel militæranlægning – hvor vores testbil forcerede bakkerne med bravour. Vi kørte både i lavt- og højt område i reduktions-gearkassen – med helt låst spærredifferentiale bag. Bilen har Hill-holder og Downhill Assist Control (for- og baglæns) – så man kommer sikkert op og ned ad bakkerne, bare man ikke går i panik.

Hilux har fået stærkere chassisramme samt 100 mm længere bladfjedre, hvilket betyde en mere komfortabel kørsel – det er man især glad for på landevejen. Men med tom bil – som testbilen – er bagvognen fortsat en smule urolig, men det er typisk for en stiv bagaksel og bladfjedre.

Hård konkurrence
P.t. (i 2016) har Nissan solgt bedst i klassen med deres Navara, som er mere komfortabel uden læs takket været uafhængig affjedring, men Toyota og i øvrigt og VW bedyrer, at bladfjedre er de mest robuste i terrænet, hvor de færreste danskere dog normalt opholder sig så meget.

Selv om Toyota i Europa gerne vil slå på, at Hilux er den perfekte kombi-bil til både job og fritid – så er det varebilsudgaverne, der sælger bilen herhjemme. Ofte er det entreprenører, anlægsgartnere, håndværkere, militær, folk med skovdrift samt for folk med jo i kystnære områder.

Ikke trailertest
Vi fik ikke mulighed for at prøve den med trailer – men rigtig mange brancher kører typisk med en firehjulstrukket pick up med trailer og en lille maskine bagpå. Nyttelasten er 1.235 kg – og trailervægt op til 3,5 tons (Extra Cab). Bilen har Trailer-Sway-Control, antispin-system og elektronisk stabilitets system (esc). Dertil kommer skiltegenkendelse og linjevogter.

18 mio. Hilux er solgt siden 1968 – de 815.000 i Europa –  og for første gang har Toyota i 8. generation udviklet en kabine, der minder om kabinen i en personbil. Mindre hård plast, læderrat i dyrere udgaver, 7-tommer touchscreen, multijusterbare sportssæder, to-vejs justerbart rat og bakkamera (fra T3).

Sikkerhedsniveau på tilvalg
I de dyreste udgaver kan man vælge Safety Sense systemet med alle vigtige sikkerhedssystemer – bl.a. automatisk nødbremse. Multimediesystemet Touch 2 er standard fra T3.

Prismæssigt har man lagt sig godt med en begyndelsespris på 190.000 kr. for en baghjulstrukket Extra Cab udgave i laveste T1 udstyrsniveau (uden centrallås). Det ventes at T2 og T3 niveauerne vælges af de fleste. Toyota tror på 35 pct. til hver gruppe – men T4 ventes at blive på 20 pct. og T1 på 10 pct. 55 pct. af bilerne bliver Double Cab, 45 pct. Extra Cab.

Fakta: Toyota Hilux
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen: 2.393 liter.
Ydelse: 148 hk.
Moment: 400 Nm v. 1.600-2.000 omdr.
Gear: 6 trins aut./6 trins manuel.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,8 sek (aut.)
Forbrug: Fra 14,7 km/l.
CO2 udledning: 177 g/km.
Ejerafgift: 3.870 kr. halvårligt.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Trailer ExtraCab/DoubleCab: 3.200/3.500 kg.
Totalvægt Extra Cab: 3.150 kg.
Køreklar vægt: 1.915-1.965 kg.
Ladlængde: 1.525-1.810 mm.
Ladbredde/højde: 1.645 x 480 mm.
Til/frakørselsvinkler: 31/26 grader.
Længde/bredde/højde 4×4: 5.330 x 1.855 x 1.815 mm.
Akselafstand: 3.085 mm
Pris T1 4×2 man. o. 3 t totalvægt: 189.000 kr. plus moms.
Pris T4 4×4 aut. u. 3 t. totalvægt: 340.851 kr. plus moms
                                                                                                                                                                                                             

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk