(LYON)

DAF Trucks fik på Solutrans-transportmessen i Lyon for nylig ikke kun prisen ”Truck of the Year 2022” – men også prisen ” Truck Innovation Award 2022.”

Den hollandske lastbilsproducent fik prisen for at udvikle prototypen DAF XF Hydrogen – en prototype på en brint-drevet lastbil med forbrændingsmotor.

Ron H. M. Borsboom, der er Ececutive Director Product Development i DAF Trucks mener, at det er forkert helt at skrotte forbrændingsmotoren som led i den grønne omstilling – en motor, der har gjort god fyldest i over 100 år.

Både el og brint

”Vi anvender indsprøjtning af brint i forbrændingsmotoren på vores prototype – men der er tale om en tidlig prototype, men ud over brint har vi også lanceret el-udgaver af f.eks. vores CF lastbil – og vores ellastbiler vil også få dobbelt så lang rækkevidde som i dag.”

Det sagde Borsboom på et møde om brintteknologi og grønne løsninger til lastbiler for Truck- og Van of the Year jurymedlemmer under den franske messe.

Forskning på tværs

DAF er datterselskab af den amerikanske Paccar koncern, så det er en kæmpe koncern i USA, der står bag – og forskningen på fremtidens drivmidler foregår på tværs af koncernens mærker – selv om de hollandske og amerikanske lastbiler er vidt forskellige at se på.

Faktisk kører både Kenworth og Peterbilt lastbiler i USA i dag med el-drift – og testes med brint-drift. Man bruger jo også DAF LF i el-udgaver i USA med lokal branding.

Bred vifte af løsninger

Prototypen er som nævnt ikke færdig, men bl.a. IVOTY-juryen, som gav brint-lastbilen prisen, fandt projektet meget interessant efter at kørt den – med fine køreegenskaber, en glidende acceleration og chaufførvenlige brugerflade. Prototypen er baseret på DAFs New Generation af langturslastbiler.

“Skiftet til CO2-neutral transport kræver en bred vifte af levedygtige løsninger. Brintdrevne køretøjer med forbrændingsmotor kan spille en rolle i fremtidens mix af drivliner til regional- og fjerntransport, udtalte Gianenrico Griffini, formand for juryen, ved prisoverrækkelsen.

Juryen værdsætter DAFs innovative tilgang til alternative drivliver og drivmidler, som drager fordel af kvaliteterne i forbrændingsmotoren, mens der samtidig sikres CO2-fri kørsel.

Et supplement

I dette perspektiv kan innovative løsninger med brint-forbrændingsmotor komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden ved at udnytte etablere teknologier, og dermed blive et supplement til eldrevne køretøjer med batterier (BEV) eller brændselsceller (FCEV).

DAF forsker på mange niveauer – og tester både brint, el, HVO og diesel – samt forskellige hybridløsninger. Inklusive forskellige ladeløsninger til elkøretøjer.

Kenworth og Toyota

I USA er der på brintsiden også tæt samarbejde mellem Kenworth og Toyota. Den japanske bilkoncern er én af pionerer med brintteknik – og resultatet af samarbejdet udnyttes også af DAF.
Toyota arbejder i Europa eksempelvis sammen med tyske BMW på motorudvikling.

På brint-mødet på Solutrans var der også repræsentanter fra Renault Trucks og Volvo Trucks – som begge er en del af samme Volvo-koncern.

Derfor er deres forskning sammenfaldende. Overordnet er begge mærker langt med elektriske lastbiler, men f.eks. Volvo Trucks har et forskningssamarbejde omkring brint med tyske Daimler og Mercedes-Benz Trucks.

DFDS største kunde

Volvo arbejder også med fornybane brændstoffer foruden batterielektriske lastbiler. For sidstnævnte område er Volvo Trucks måske længst – næste år er klar med tunge el-lastbiler med 12 trins i Shift gearkasser.

Største kunde p.t. er danske DFDS, som har bestilt 100 el-lastbiler til indsættelse til opgaver flere steder i Europa.

Man vil leve op til Paris-aftalen, som også blev gentaget på den netop overståede COP 26 konference i Glasgow Skotland. Samlet er målet for Volvo at være CO2 neutrale i 2050. Og i 2030 er man halvvejs ved målet.

El er det bedste

Hos Renault Trucks mener man, at brint og brændselscelle-løsninger kun er en god idé, hvis man ikke kan benytte el – som ifølge franskmændene er mere energieffektivt.

Lige nu tilbyder man 200 km rækkevidde og to timers opladning. I 2023 er tallet 300 km. I 2025 er målet en rækkevidde på 500 km.

Renault viste sin første ellastbil i 2010. I dag tilbyder med 19 tons ellastbiler, men målet er ellastbiler på 44 tons. Allerede i år når man op på at levere ellastbil nummer 3.000. Største kunde er også dansk for Renault Trucks – det er det Carlsberg-ejede Feldschlösschen bryggeri i Schweiz,

Renault Master med brint

Man arbejder sammen med Renaults varebilsdivision – og køber Master varebilen til salg gennem Renault Truck divisionen og Volvo Truck Centre – og derigennem vil man inden længe kunnet præsentere brintudgaver af samme Master model – udviklet af selskabet Hyvia.

Brintteknik står også øverst på udviklingskontoen hos amerikanske Nikola, der er gået sammen med Iveco om at bygge fremtidens brint-lastbil – bilen er allerede døbt Nikola Tre, og skal bygges hos Iveco i tyske Ulm – med førerhus fra Iveco S-Way.

Inden vil Nikola Tre blive markedsført som ellastbil – en brintlastbil er planlagt i 2023.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk