Det er nærmest umuligt at huske, hvornår Ford Transit Custom ikke har ligger på toppen af salgslisterne for varebiler i Danmark – men i oktober nåede både Mercedes-Benz Sprinter og Renault Trafic forbi den suveræne Ford, der dog bevarer tredjepladsen.

Sprinter solgte 303 enheder, Trafic 226 enheder og Custom 222 enheder – hvor Mercedes-Benz Vito endte på fjerdepladsen med 129 enheder.

Ny Custom på trapperne

Til gengæld er Custom så langt foran feltet, når det gælder år til dato, at den vel ikke kan indhentes.

2.636 enheder er det blevet til – mens nummer to og tre, Sprinter og VW Transporter, ligger på 1.823- og 1.491 enheder. Her er Vito nummer fire med 1.403 enheder.

Det skal dog retfærdigvis siges, at Ford er på trapperne med en helt ny udgave af Transit Custom – som er herhjemme sidst på året – så derfor er produktionen på fabrikken i Tyrkiet under omstilling.

Fremgang på 25,6 pct.

Men samtidig oplyser De Danske Bilimportører, at oktober er det bedste salgsmåned for varebiler i år med en salgsfremgang på 25,6 pct. I alt blev der indregistreret 2.341 enheder i perioden – 477 flere end oktober sidste år. Men år til dato ligger salget dog 9,8 pct. under salget i oktober 2022.

”2023 har været et udfordrende år for varebilsalget, og mange måneder har derfor budt på lavere salgstal, når vi sammenligner med 2022. Vi glæder os over et flot resultat i oktober,” siger Mads Rørvig, Adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Oktober måned bød på en større andel af elektriske varebiler i indregistreringerne end i oktober sidste år. Det betyder, at el-andelen voksede med 2,2 procentpoint og udgjorde 10,8 procent mod 8,6 procent i oktober 2022.

Færre lastbiler

Der kom 339 nye lastbiler ud på de danske veje i oktober. Det er 125 færre end i oktober 2022, hvor antallet var 464, hvilket svarer til et fald på 26,9 procent.

Diesel var fortsat det mest populære drivmiddel til lastbiler i oktober og stod for 94,4 procent af nyregistreringerne.

På trods af den store markedsandel var populariteten dalet sammenlignet med oktober sidste år, da diesel gik tilbage med 4,3 procentpoint.

Fra 1,1- til 5,6 pct. el

På bekostning af diesel og gas, steg andelen af eldrevne lastbiler med 4,5 procentpoint i oktober. El som drivmiddel udgjorde 5,6 procent i oktober 2023 mod 1,1 procent i oktober 2022.

Elektrificering af den tunge transport er en vigtig del af den grønne omstilling af vejtransporten, som en del af målet om at reducere Danmarks samlede CO2-udledning.

Målrettet indsats

”Det er meget positivt, at der kommer flere elektriske lastbiler ud på vejene. Dog er elektriske lastbiler stadig markant dyrere end fossile lastbiler, hvilket betyder, at der er et stort uudnyttet potentiale for hurtigere udrulning. Hvis vi skal i mål med omstillingen, kræver det derfor en målrettet indsats, der prioriterer tilskud til køb af elektriske lastbiler,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

I oktober blev der iøvrigt indregistreret 59 busser, hvilket er 27 flere end samme måned sidste år, hvor der blev solgt 32 enheder. Antallet af nye busser voksede således med 84,4 procent.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk