(PARIS)

Japanske Nissan byggede for 10 år siden en ener – der ikke var som alle andre el-varebiler. eNV 200 – med super lille vendediameter, lav læssekant og med en e-pedal, så man nærmest kunne glemme alt om at bruge bremsepedalen.

Bilen blev hurtigt meget populær i Europa – med 33 pct. markedsandel i klassen – især da der kom en udgave med længere rækkevidde for fire år siden.

Og konkurrencen var til at overse – der var alliancepartner Renaults Kangoo Z.E. med lavere rækkevidde.  Andre fra bl.a. Stellentis (og partner Toyota) er kommet for nylig.

Over samme læst

Nu har man i Alliancen bestemt, at deres små elektriske varebiler skal bygges over samme læst – det vil sige over Kangoo, som i eludgave nu hedder E-TECH.

Det betyder farvel til en ener – og goddag til en fælles bil, som dog får lidt DNA fra Nissan i form af frontdesign og et par detaljer fra kabinen. Nu hedder Nissans lille elbil så Townstar EV.

Vi har ikke prøvet den endnu – men vi har prøvet Renault Kangoo E-TECH, som kører fint – og som med en gearvælger (placeret som i en benzinbil), hvor der vælges imellem tre rekuperationsstyrker. Der er virkelig velfungerende, hvis man vil køre lidt sporty.

Forgængeren kraftigere

Men ingen af de tre styrker er så kraftige som i eNV 200, hvor e-pedalen er legendarisk.

Det melder det tyske jurymedlem af Van of the Year juryen, Johannes Reichel, fra fagbladet Logistra. Han har prøvet den nye Townstar i Paris’ trafikmylder.

Der er forskel mellem Townstar og Kangoo – bl.a. har Nissan fem års fabriksgaranti (otte år for batteriet) – alternativt 160.000 km. Plus 40.000 km i serviceinterval. Dertil kommer en masse udstyr, som bl.a Renault ikke kan prale af.

Kun eludgave herhjemme

Fra fabrikken tilbyder man ud over eludgaven og en benzinudgave – men i Danmark vil kun eludgaven blive markedsført. For at lægge sig op ad eNV 200. Men hurtigopladning sker max. ved 80 kW.

De små elvarebiler er forudbestemt til elektrificering som køretøjer, der primært anvendes i byen med en høj andel af korte ruter. Men kunderne i dette segment er også særligt omkostningsfølsomme. Derfor er der stadig meget diesel i byen.

Pris er derfor vigtigt – og derfor har man i Alliancen formentlig set sig nødsaget til at lade de små elvarebiler have samme ophav. Og lukke eNV 200 fabrikken i Barcelona.

Skal være billigst

eNV 200 vil formentlig være for dyr at genskabe i en ny udgave. Men Townstar skal også være billigere end Kangoo E-TECH og den tredje søster – e-Citan fra Mercedes, der også er på trapperne.

Townstar EV har ifølge Reichel god komfort, kører godt, har et praktisk interiør, rummeligt varerum med plads til to paller – og evt. forlængelse af varerummet via en klap mellem kabine og varerum – samtidig med at passagersædet klappes ned. Alternativt er der dobbelt passagersæde.

Bilen er ret kvik – og betjenes med en 90 kW synkronmotor, der driver forhjulene med 245 Nm.
Testen i Paris var på 70 km med en masse stop-and-go – så tuen endte med et forbrug lige under 19 kWh/100 km, ifølge den indbyggede computer.

300 km rækkevidde

Som Reichel peger på, så var forgængeren mere økonomisk – men der loves en rækkevidde på 300 kilometer ifølge WLTP snit-cyklus – trods bilens 45 kWh batteri.

Nissan fortæller også, at man efter 2023 skrotter forbrændingsmotoren – og i 2030 har en CO2 neutral ny bilpark.

Når det gælder varebiler, så kommer den kommende Primastar (NV300) og Interstar (NV 400) også i eludgaver. De bygges af Renault.

Produceres i Storbritannien

Tornstar skal efter sigende produceres i Sunderland, Storbritannien, hvor søstermodellerne fra Renault og Mercedes bygges i Frankrig.

I Sunderland vil der i løbet af de næste par år vil blive etableret en “EV Hub” – herunder en ni gigawatt batterifabrik med partneren AESC.

Store forhåbninger med hensyn til batterier er placeret på solid state-lagringsteknologi, for hvilken en pilotfabrik vil blive bygget i Japan i 2024 og vil blive lanceret på markedet med en første model fra 2028.

Lang udgave i 2023

I øvrigt skal lithium-ion-batterierne være koboltfrie inden da, og omkostningerne vil blive reduceret med hele 65 procent. Det skal gøre det muligt at øge den interne opdeling af de elektriske modeller fra de nuværende fire procent til 49 procent i 2030.

Townstar EV vil efter lanceringen af L1 denne sommer blive efterfulgt af den lange version i efteråret – og fra 2023 en Combi. Selv et højt tag er endnu ikke helt forladt.

Modellerne på det danske marked kender vi endnu ikke.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk