De færreste tænker nok på, hvor vidt forskellige hårdværkerfag, der findes. Alle kender snedkere og konditorer – med få tænker nok på afledte fag som producenter af surfboards og cup-cakes.
Det er hovedindholdet i en ny markedsføring fra Ford, som i forbindelse med lanceringen af den nye Transit serie har sat en kampagne i gang, der skal være med til at variere danskernes opfattelse af håndværkerfaget.
Formålet er at sætte fokus på både de traditionelle håndværk, men ligeså meget de mere skæve, sjove og nye håndværk – som vi måske ikke normalt tænker på som ”håndværk”.
Bryllupsmusikere på Christianshavn
”Håndværker-kategorien er en utrolig bred målgruppe at arbejde med. Vi vil gerne i dialog med alt fra bryllupsmusikere på Christianshavn til Cupcake-konditorer fra Lolland,” siger Marketingchef hos Ford, Tom Maxmølris.
Formålet med kampagnen at vise, at håndværkere findes i mange variationer og ikke nødvendigvis stemmer overens med de forventninger, som vi ofte har til dem.
Flere og flere unge søger mod håndværkeruddannelser, og hos Ford hilser man især de mindre erhverv velkommen.
”Vi tror, at det er en rigtig sund samfundstendens, at flere unge søger mod håndværkerfag. Den nye generation af håndværkere er ekstremt kreative, entreprenante og har et inspirerende drive,” siger pressechef Lene Dahlquist, Ford Motor Co.
Kreative håndværkere skal hyldes
Det er netop disse nye, kreative håndværkere, som ifølge Ford fortjener at blive fremhævet.
I forbindelse med kampagnen har Ford indledt et samarbejde med Oh Down, der består af en gruppe unge iværksættere, der producerer deres egne surfboards på et værksted midt i Købehavn.
Sammen med Bitchslap Magazine har Ford også udarbejdet en video om disse unge håndværkere og deres passion for hårdværket.
Til formålet har surfboard-håndværkerne lånt en Ford Transit Custom – for en varebil er vigtig til at transportere deres materialer og produkter.
Showroom i modeugen
”Det er svært for os at pege på en mere relevant samarbejdspartner end Ford, da en varebil er essentiel for vores arbejde,” siger Mathias fra Oh Dawn.
Udover filmen vil Oh Dawn omdanne deres Transit til et rullende showroom under modeugen. Det sker under sloganet “Hvor mange surfboards kan der være i en Transit” – ligesom en række danske bloggere vil give deres bud på opskriften på den moderne håndværker.