Danmarks suveræn bedst sælgende varebil, Ford Transit Custom, kommer i begyndelsen af 2018 i en ny udgave, hvor et skarpere design løfter udstrålingen gevaldigt – med smallere forlygter og trapezformet kølergrill.

Der er kommet helt nyt interiør med ny instrumentering, som i design også ses i den nye Fiesta. Selve instrumentbrættet er mere lodret – nu med en større otte tommer touchscreen og fuld infotainmentsystem. Der er også masser af aflæggeplads – ligesom en ny og mere ergonomisk udformet gearkonsol.

Udviklet med kunderne

Den nye Transit Custom er i høj grad udviklet sammen med kunderne og deres ønsker. Ud over bedre aflæggeplads – bl.a. i dørene – er der mulighed for at vælge signatur LED kørelys, som mange bilproducenter i dag tilbyder.

Bilen leveres også som ekstraudstyr med 17 tommer alufælge og fås med HID xenon lygter. LED lygter fås også.

Transit Sport med 170 hk er også blevet opdateret med nyt to-farvet design i orange- og sølvfarvede samt sorte fartstriber. I kabinen tillige med bl.a. dellæder på sæderne.

Avanceret fartbegrænser

På ekstraudstyrslisten ses også Fords Sync 3 connectivity system samt en nyudviklet fartbegrænser, som selv indstiller farten efter hastighedsgrænserne.

Man kan også vælge sin Transit Custom med bl.a. nødbremsesystem samt andre sikkerhedsfaktorer så som ACC, adaptive cruise control, linjevogter og sidevinds-assistent.

Dertil kommer advarsel for krydsende trafik, når man bakker ud fra f.eks. en skråparkering, fra porte og andre situationer, hvor der ikke er godt udsyn.

Uændret varerum

Motorerne er allerede præsenteret i fjor – meget smidige 2-liter EcoBlue dieselmotorer, hvortil kommer mulighed for automatgear og luftaffjedring på bagakslen i dobbeltkabineudgaver.

Selve varerummets udformning er der ikke ændret ved, og teknik, undervogn og vægte er også uændrede fra den nuværende Transit serie – det gælder også trailervægte. Nyttelast mellem 600- og 1.450 kg (fabrikstal).

Man kan også specificere bilen med en såkaldt ”Upfitter Interface Module” – så bl.a. opbyggere kan hente forbedrede data fra bilens eget elsystem.

Økonomisk ECOnetic

Kunderne har også ønsket bedre miljø – så en særlig ECOnetic udgave (med kort akselafstand) med fartbegrænser på 100 km/t til bykørsel udleder kun148 gram CO2. Bilen har også en slags accelerations-kontrol samt dæk med lav rullemodstand og tophastigheden er sat til 100 km/t.

Næste skridt for en mere miljørigtig Transit er en plug-in hybrid udgave, som ventes lanceret i 2019. Test med kunder, der omfatter politiet, er allerede sat i gang i London.

Transit Custom blev i 2016 produceres i 118.000 enheder – 15 pct. mere end succesåret 2015.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk