(POLLENZO)

Fiat Professional lancerer snart en mere fleksibel udgave af Ducato 4×4 – stadig med teknik fra franske Gangel, men nu med visko-kobling.

Entreprenører, håndværkere og andre med behov for kørsel på byggepladser og andre steder med blødt underlag kan fra efteråret få Fiat Ducato med et nyudviklet Gangel firehjulstræk, der modsat tidligere nu virker helt automatisk.

Det sker via en Torsen viskokobling, der fordeler trækkraften, hvor der er mest behov for den.

Kun med Euro 6

Det er kun nye udgaver med Euro 6 motorer, der har den nye 4×4 teknologi, hvor det før delvist foregik mekanisk. Det er kun ved behov for spærredifferentiale, at man trykker på en knap på panelet ved siden af rattet.

”Gangel leverer også 4×4 til søstermodellerne fra Citroën og Peugeot (PSA). Nyhederne omfatter bl.a. nye kontrolenheder, antispinsystem, integreret elektronik, ny bagaksel og ”Dropbox” fordeler-gearkasse.
Tidligere var der visse udfordringer i forbindelse med bl.a. esc-systemet. Men det er nu løst,” siger Alessandro Sannia, der er ansvarlig for Fiat Professionals ombygnings-sektion.

50 pct. Ducato er campere

Vi har prøvet den nye 4×4 Ducato langs vinmarkerne i Piemonte – og selv om ruten ikke var særligt udfordrende, slog systemet til, når underlaget blev for løst.

Vi fik dog ikke denne gang behov for at teste spærredifferentialet – men det har altid virket tilfredsstillende fra Dangel, der har 40 års erfaring i 4×4 biler. I forbindelse med lanceringen prøvede vi en kassevogn, men man kan også vælge chassis-udgaven – eller en camper-udgave, som dog ikke tilbydes via Fiats forhandlernet.

”Faktisk er halvdelen af alle producerede Ducato udgaver i Europa campere, og Fiat Professional sidder på to tredjedele af camper-markedet i Europa, der i år ventes at nå over 106.000 enheder,” siger chef for Fiat Professionals fritidsbiler, Roberto Fumarola.

Færre nye campere herhjemme

I Danmark er det mere sjældent, at der sælges nye campere grundet vores 150 pct. afgift – men gennem import af brugte campere og fornuftige finansieringsmodeller ses der dog flere og flere campere på danske plader. Mange lejer også campere på deres ferie – både herhjemme og med udgangspunkt i Tyskland.

Problemet med en camper er også, at det oftest kræver en bil nummer to, da camperen er knap så fleksibel i bytrafik. I Italien er der opbevaringssteder i lukkede garager for campere i vinterperioden for ca. 7.500 kroner.

Mange kunder vælger også camperen med automatgear, som fås i hele Ducato familien – et robottiseret gearskift udviklet af Fiats Magneti Marelli division, som i sin tid også opfandt common rail indsprøjtnings-systemet.

Reservedele på 24 timer

På servicesiden har man helt ændret 4×4 strategi. Ved reparationer er alle Fiat Professional centret gearet til at håndtere både 4×4 varebiler og 4×4 campere – bl.a. med 24 timers levering af reservedele direkte fra Gangel.

Fiat forventer en kraftig stigning af salget af 4×4 køretøjer med det nye fleksible system, der kun giver en øget vægt på 150 kg. Fra fabrik er merprisen for 4×4 teknikken cirka 60.000 kroner, men merprisen i Danmark kendes endnu ikke.

Kampagneprisen for en Ducato 4×2 i Danmark er lige nu 180.000 kroner med 130 hk og Euro 6 motor i versionen L2H1.

Den nye Ducato 4×4 passer perfekt ind i de danske forhandleres program af professionelle terrænbiler, der også omfatter den nye Fullback 4×4 pick-up, der de første fem måneder er solgt i 25 enheder i Danmark. Dertil kommer så salg i Grønland og på Færøerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk