Over 300.000 kroner koster en veludstyret udgave af Fords mest solgte bil i Europa – Puma, som ydermere har overtaget rollen som Fords billigste personbil efter Fiesta, som ikke kan fås mere.
Vi har prøvet én af de dyreste Puma-modeller i Danmark i udstyrsudgaven ST Line X.
Vent på eludgaven
Men vælg måske den kommende Puma op i eludgaven Gen-E, der koster cirka 100.000 kroner mindre – fordi der ikke er afgifter på billige elbiler.
Kun 43 kWh yder batteriet – så man får kun en rækkevidde på 376 km, men det er godt nok til by- og regionalkørsel.
Puma bygges iøvrigt samme sted som Fords varebil Transit Courier – i Rumænien. Herfra kommer begge bilmodeller snart i eludgaver.
Billigere som Van
Man kan også vælge en Puma benzinudgave som Van – og så sparer man 100.000 kroner i forhold til hvide plader.
Den har taget over fra Fiesta Van, som var meget populær i hele Europa. Der var sågar en fabriksudgave med blændede bageste sideruder.
Ret hurtig
1-liter motoren i testbil har kun tre cylindre – plus turbo – så der er noget støj ved acceleration.
Bilen er ret hurtig, og den kører glimrende på en snoet landevej. Den er meget let at blive dus med i dagligdagen – som familiebil eller servicebil i firmaet.
ST Line X er meget sportslig opsat, så den var lidt til den hårde side. Den når 100 km/t på 8,7 sekunder og har en topfart på 200 km/t.
Vælg Titanium
Vælg måske den mere afdæmpede Titanium model med 125 hk.
Det sender tanker til Fords Puma rallybil, men det er jo noget helt andet – og i hvert fald ikke med tre cylindre.
God kørestilling
Man sidder godt bag læderrattet i de sporty sæder. Bilen havde 7-trins dobbeltkoblings-automatgearkasse, og den skifter fint, men maskinen hakker lidt ved igangsætning.
Der er kun to års fabriksgaranti på den testede benzinbil, men den kommende eludgave byder på fem års fabriksgaranti. Så det bliver nok eludgaven, man skal gå efter.
Adaptiv fartpilot ekstra
Men vi kan da ellers nævne, at bilen har en masse udstyr – ikke mindst sikkerhedsudstyr.
Adaptiv fartpilot fås i forbindelse med en assistentpakke til 13.800 kroner, hvor man bl.a. også får blindvinkel- og vognbaneassistent.
Ellers er bl.a. automatisk nødbremse standard – og man får også SYNC4 infotainmentsystemet inklusive den store 12,8 tommer touchscreen med navigation. På luksussiden kan man nævne 18 tommer alufælge samt B&O lydanlæg.
Masser af udstyr
Sæderne har stofbetræk med læderkanter plus varme, læderrattet har også varme – og der er bakkamera. Vi kan også nævne trådløs mobiloplader, LED forlygter, p sonsor bag, skiltegenkendelse, regnsensor, klimaanlæg og sort taghimmel.
Der er lidt mangler så som manuel håndbremse, men man kan få bilen med elektrisk bagklap. Fint på jobbet.
Bagagerummet er ganske stort – med en slags indbygget kælder. Den indvendige læssekant til gulvfladen er dog kun 90 mm.
–
Faktaboks Ford Puma ST Line X:
Motor: 3 cyl. Benzin-turbo.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 155 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 190 Nm v. 1.900 omdr.
Forbrug: 17,5 km/l. WLTP.
CO2 udslip: 128 g/km.
Gearkasse: 7 trins aut. dobb.-kobling.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,7 sek.
Nyttelast: 496 kg.
Køreklar vægt: 1.334 kg.
Trailervægt: 900 kg.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. esc. ABS.
Akselafstand: 2.590 mm.
Varerum: Ca. 1.161 liter.
Læssehøjde udv/indv: 780/90 mm.
Dæk: Continental Winter Contact M+S 215/50 R18.
Fabriksgaranti benzin: 2 år.
Pris testbil hvide lader: ca. 330.000 kr.
Pris Van: ca. 200.000 kr.
Pris Puma Gen-E elbil: ca. 230.000 kr.