Fords nye datterselskab, Latitude AI, vil med kunstig intelligens udvikle fremtidens automatiserede køreteknologi – og forventes på sigt at ændre køreoplevelsen for millioner af Ford-kunder.

I dag har udvalgte markeder mulighed for at anvende det såkaldte Ford BlueCruise, hvor bilen er selvkørende under motorvejskørsel.

Med etableringen af “Latitude AI” forventer Ford at udvikle teknologien og udbrede den til endnu flere kunder.

Mindre stressende

Ford ser automatiseret køreteknologi som en mulighed for at gentænke forholdet mellem mennesker og deres biler.

Fords kunder, der anvender BlueCruise, oplever som nævnt allerede fordelene ved selvkørende biler.

”De erfarne eksperter i “Latitude AI” vil effektivisere udviklingen af en helt ny teknologi, der vil gøre vores kunders køreoplevelse endnu mere sikker, behagelig og mindre stressende,” siger Doug Field, chief advanced product development and technology officer, Ford Motor Company.

Tidligere Argo AI med Volkswagen

Det er cirka 550 ansatte i det tidligere ’Argo AI’, der nu er blevet en del af ’Latitude AI’.

De 550 ansatte arbejdede tidligere i Argo AI – et selskab, som Ford havde stiftet sammen med sin ellers gode samarbejdspartner Volkswagen AG – som Ford i dag udvikler og bygger varebiler sammen med.

Med dannelsen af “Latitude AI’” tilføjer Ford et førende team til sin udvikling af kunstig intelligens, der skal fokusere på fremtidens kørsel. ’Latitude AI’ har hovedkontor i Pittsburgh i USA.

Nedskrivning på 2,7 mia. dollars

Ford gennemførte ifølge nyhedsbureauet Reuters en nedskrivning før skat på 2,7 mia. dollars på sin investering i Argo AI – og fyrede desuden nogle medarbejdere.

Latitude AI, som vil blive ledet af Fords administrerende direktør for ADAS Technologies, Sammy Omari, har udover hovedkontor i Pittsburgh yderligere tekniske afdelinger – dels ved Fords hovedkontor i Dearborn i staten Michigan – dels i Palo Alto i staten Californien.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk