Snakken om dæksikkerhed på især lastbiler og varebiler har været meget fremme i medierne de senere uger – bl.a. efter et par væltede lastbiler, efter at de har været ramt af dæk-eksplosioner.

Da VOTY.dk besøgte Convoy Buddys truckshow i Ishøj sidste weekend var der ingen af chaufførerne, vi talte med – og som udstillede deres eller deres vognmænd køretøjer, der glemte dækkene.

Gør meget ud af bilerne
”Det hører med, når man gør så meget ud af lastbilen,” sagde flere chauffører, der dog ville være anonyme.

Direktør Niels Erik Nielsen, Kjøbenhavns Vognmandslaug, som også var i Ishøj, pegede bl.a. på de nye typer skarpe kantstene, som bruges nu om stunder. De er farlige. De skærer sig let ind i dæksiderne og blotter metaltrådene i dækkene.

”Men er uheldet ude, skal man ikke som det førte bremse hårdt op – for så vælter man. Man skal prøve at lade lastbilen løbe farten af sig. Med servostyring kan man godt holde bilen, siger Niels Erik Nielsen.

Dækleverandør på banen
Hos et af landets ældste vognmandsfirmaer, Thurah Vognmandsforretning A/S i Ishøj, har man dæksikkerhed som et punkt i medarbejderhåndbogen, at chaufførerne skal være opmærksomme på dæktrykket.

”Samtidig kontrolleres dækkene, hver gang bilerne er til service og eftersyn – og endelig forventer vi også, at vores dækleverandører giver os vejledning og gode råd, så jeg synes, vi gør meget ud af dækkene, siger Lars Mouritsen fra Thurah.

Vi besøgte forleden et par vognmandsforretninger i Midtjylland, og hos L. M. Transport i Ans er kontrol af dækkene på de 96 trækkende enheder en vigtig detalje, som de 130 chauffører gør meget ud af.

En del af uddannelsen
”Det gælder, også selv om bilerne for det meste er leasede. Dæk indgår som en del af uddannelsen af vores chauffører – dækkene skal være i orden, så alle tjekker lufttrykket, siger revisoruddannede Maria Møller, datter af stifteren Leif Møller – og medejer af L. M. Transport.

Men kontroller, som politiet har gennemført sammen med Rådet for Større Dæksikkerhed, har vist at det mere er manglende vedligeholdelse og for luft i dækkene, der forårsager dækeksplosioner end det er slitage.

”Vi foretog en tung-vognskontrol sammen med Københavns Vestegns Politi – og 56 vogntog med 607 dæk viste, at kun fem af dækkene, der var slidt. Derimod var der slusket med lufttrykket i dækkene – især på de inderste dæk ved tvillingemontering, men godt lufttryk kan spare vognmanden for mange penge. Det handler om regelmæssigt kontrol af dæk for luft, slid og skader, siger Volker Nitz.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk