En af Storbritanniens største vognmandsfirmaer, Eddie Stobart Limited, har opnået en forbedring af aerodynamikken på sine lastbiler med  op mod 33 pct. ved hjælp af et særligt spoilerkit hentet fra motorsporten – i forhold til biler uden spoilere og 10 pct. i forhold til Scanias egne spoilere. Det viser testforsøg bl.a. på Millbrook testbanen nord for London samt hos Motor Industry Reseach Association (MIRA).

Kittet til lastbilerne af mærket Scania har været under udvikling de seneste fem år – og en række af firmaets lastbiler kører lige nu felt-tests. 800.000 kilometer tests har lastbilerne gennemført.

Kittet, der hedder WR Aerokit havde verdenspremiere på transportmessen ”The Commercial Vehicle Show” i Birmingham forleden.

Motorsport siden 80’erne
WR, Wirth Research, under ledelse af Simon Crompton, har siden 1980’erne forbedret aerodynamik på racerbiler – senest Honda Endurance World Racing – og det er den know-how man med held har overført til lastbiler, hvor lavere brændstofforbrug og dermed CO2 udslip betyder store besparelser.

Arbejdet begyndte med computerberegninger for at lære luftforholdene omkring lastbilen at kende – og derefter kunne opbygningen af de særlige Aerokits begynde. Resultatet var forbløffende. De betyder, at alle nyindkøbte Scania lastbiler til Eddie Stobart får monteret kittene, der også gør bilerne flottere at se på.

Eddie Stobart pioner
Eddie Stobart har været pionerer på mange projekter, der skulle forbedre CO2 tal og brændstoføkonomi gennem årene.

”Vi har gennemført skift fra vej til jernbane, vi har forsket i miljøaktiviteter så som genbrug af biomasse – og nu i aerodynamik. Det er spændende for mig, at det er teknologi fra motorsport, som overføres til lastbiler på landevejen – og jeg er stolt over, at være det første vognmandsfirma, som bruger teknologien på bilerne,” siger William Stobart, der er CEO i firmaet Eddie Stobart.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk