(BIRMINGHAM)

Dårlig ryg og hofter er et udtalt problem for mange chauffører på terminaltraktorer, som især ses i havne og på andre terminalområder, hvor der er behov for at flytte rundt på trailere.

Det fik den hollandske producent af terminaltraktorer, Terberg, til at udvikle en udgave med lavere indstigning – i stil med Mercedes-Benz Econic lastbilen. DT 183 LE er betegnelsen på den nye terminaltraktor.

Georg Terberg, der er direktør og ejer i Terberg Benschop, var med ved premieren, der fandt sted på ”The Commercial Vehicle Show i Bermingham” forleden.

Hård arbejdsdag
”Det er ofte en hård arbejdsdag for chauffører på terminaltraktorer, der hele tiden skal ud og ind af kabinen for at koble traileren på. Tit er der tre eller fire trin op til kabinen, og det slider især på ryggen og hofterne. Derfor har vi udviklet den nye maskine med kun to trin op til førerhuset.” siger Georg Terberg.

DT 183 LE er udviklet til det europæiske marked generelt – i første omgang med lancering på engelske marked i første omgang, men resten af Europa kommer med lige efter. I Danmark er det virksomheden N. C. Nielsen i vestjyske Balling, der importerer Terberg – foruden bl.a. SMV kraner og Linde trucks.

Der er sket ændringer i hele distributionssystemet med større udfordringer end før. Alting bliver større og krav til maskiner og medarbejdere større.

Flere typer motorer
Terberg lancerer den i Storbritannien med Cummings QSB6.7-190 Tier 4 motor samt Allison 3000 automatgearkasse, men maskinen kan også levere med bl.a. Mercedes- og Volvo motor. Der er især gjort meget ud af at opnå et lavt støjniveau – til fordel for chaufførerne og omgivelserne.

Dertil kommer forbedret komfort – med bedre udsyn gennem de større ruder, bedre ergonomi bag det flervejs indstillelige rat, rattet. Den nye Terberg maskine har fået et nyt instrumentbræt med multifunktions Canbus kontrolpanel.

Terberg er en næsten 150 år gammelt hollandsk virksomhed. Produktionen har passeret 25.000 køretøjer. Produkterne sælges i 90 lande i hele verden.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk