Tre lande i Europa har færre dræbte i trafikken end Danmark – nemlig Malta, Storbritannien og Sverige – men selv vi er ned på cirka 172 i 2012, det laveste nogensinde – så er målet sat til 120 i 2020.
Det fremgår af den nye handlingsplan fra i år og frem til 2020, som Folketinget nu skal tage stilling til.
Den afløser handlingsplanen fra 2001 (der blev revideret i 2007), og her lykkedes det at sænke antallet af dræbte med 40 pct. Første handlingsplan kom i 1988.
Flere automatiske fartkontroller
Blandt de nye tiltag fra kommissionen er max 0,2 promillegrænse i stedet for 0,5 promille og max 20 pct. overtrædelse af hastigheds-grænserne på vejene før man får et klip i kørekortet – i stedet for 30 pct. Allerede på vej er flere automatiske fartkontroller
”Da jeg fik kørekort i 1970, blev der dræbt 1.200 i trafikken om året – det tog man næsten for givet, og da jeg var med til at skrive handlingsplanen i 2005, troede jeg næsten ikke, at det kunne lade sig gøre at nå 172 i 2012 – men de 120 dræbte, som er målet i 2020, tror jeg mere på, sagde formand for Færdselssikkerheds-kommissionen, Karsten Nonbo, da den nye handlingsplan blev præsenteret tidligere i dag på Hvidovre Hospital.
Målrettet samarbejde
I 1970 blev der kvæstet 25.000 mennesker om året – i 2020 er målet 2.000 lettere og alvorligt kvæstede. Men den nye handlingsplan skal man redde liv – og også nedbringe sygefravær – altså også nedbringe sygedagpenge, som er en stor udgift for landet.
Det flotte resultat med 172 dræbte i trafikken i fjor skyldes det målrettede arbejde med at trafikken mere sikker, men også et bedre samarbejde med den private og offentlige sektor samt det internationale samarbejde.
70 forslag i handlingsplan
Den endelige handlingsplan vil rumme 70 forslag til at gøre trafikken mere sikker de næste syv år. 11 har med lovgivning og kontrol af gøre, 15 med undervisning og kommunikation, 30 vejtekniske, 12 køretøjstekniske, to med skadestue-registrering/digitalt hastighedskort samt 27 forslag til forsknings- og vidensbehov.
Institutdirektør Niels Buus Kristensen fra DTU Transport understregede, at man især skulle satse på de forbedringer, der virker bedst i forhold til prisen – og så benytte erfaringerne fra udlandet.
Men han var ikke i tvivl om, hvad nye og sikre biler betød for sikkerheden. En undersøgelse har vist, at halvdelen af de chauffører, der blev dræbt i 2010, havde overlevet, hvis de havde kørt i en ny bil.
Ingen skal dø i en Volvo
Derfor kunne pressechef Jan Larsen fra Volvo Danmark også pege på, at Volvo-fabrikkerne havde det mål, at ingen skulle slås ihjel eller blive kvæstet i en Volvo personbil i 2020 – takket været nye sikkerhedsteknologier – og Lars Erve fra Mercedes og Lene Dahlquist kunne ligeledes vise, hvordan sikkerhedssystemer nedsætter risikoen for trafikuheld.
Alene det, at bilen advarer chaufføren om, at han eller hun er for træt og bør holde pause, er et stort fremskridt. Det er vigtigt at være vågen og være koncentreret.
Ingen hasarderet kørsel
”Vi skal også sikre os, at der ikke sker hasarderet kørsel – hvorfor der skal satses på bedre adfærd især blandt yngre trafikanter. 90 pct, af alle ulykker skyldes trafikanternes fejl og uvaner. Men også at der arbejdes for sikrere veje, mere fokus på brug af sikkerhedsseler og hjælme, at der sættes ind mod alkohol og narkotika i trafikken – samt at der er fokus på trafikanternes opmærksomhed i trafikken, sagde Karsten Nonbo.
I dag er der heller ikke en tilbudsgående registrerings af især bløde trafikanter, som er vigtigt for at kunne sætte ind over for problemet.
Der skal også være flere aktviteter på fokus på trafiksikkerhed i kommunerne – og der skal være flere trafiksikre virksomheder.
Siden 2001 er 29.000 færre personer blevet dræbt og kvæstet i trafikken – det har sparet samfundet for 59 mia. kr.