100 varebil-udgaver af Danmarks populæreste bil er der blevet solgt det seneste år – nu kommer en avanceret ny udgave med benzin, diesel og el.
Peugeot 208 lanceres først herhjemme til efteråret i den nye udgave, som designmæssigt lægger sig meget tæt op ad den store 508.
Men i det hele taget er det Peugeots DNA, der går igen – bl.a. med i-Cockpit og det voldsomme front-design med stor kølergrill.
På Genève-messe i næste uge
Bilen har verdenspremiere på Genève Motor Show i næste uge.
Den nye 208 fås fra start med tre forskellige drivmidler: Benzin, diesel og el. I forhold til forgængeren er der sparet 30 kg i vægt – for CO2 udledning har været fabrikkens ledetråd. Derfor er bilen også mere aerodynamisk, har lettere gearing og har nedsat rullemodstand.
Som gulpladebil vil det i første omgang være dieselmodeller, der er interessant, men mange, der kører i byerne, vil nok vælge benzin – ikke mindst fordi mange byer vil begrænse dieseltransport.
El-udgave til fremtiden
En el-udgave som varebil vil prismæssigt ligge tæt på personbilsudgaven, så det alene er momsen, der spares for firmaer.
Men regeringen pønser lidt på en ny bilbeskatning – og så ville det være naturligt, at elbiler bliver meget billigere – også som varebiler.
I hvert fald er den nye e-208 udstyret med en 100 kW elmotor, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm fra 0 km/t.
El-køremåder
Den tilbydes i tre forskellige køremåder – eco, som optimerer rækkevidden – normal, som giver optimal komfort i hverdagen og sport, der prioriterer performance og dermed udnytter alle hestekræfter og drejningsmomentet optimalt.
e-208 er udstyret med et varmesystem, der består af et 5 kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen, programmerbar varmestyring via touchskærmen eller app´en MyPeugeot samt sædevarme (afhængigt af version).
Samme plads
Det betyder, at der opleves samme komfort som i en bil med en forbrændingsmotor samtidig med, at rækkevidden bevares.
Batterierne, der optager 220 L, er placeret under gulvet i e-208, hvilket betyder, at pladsen er den samme som i andre udgaver.
Bilen er udstyret med et 50 kW batteri, som giver bilen en rækkevidde på 340 km efter WLTP standard (450 km efter NEDC standard). Det har en garanteret levetid på otte år eller 160.000 km med 70 pct. af dens opladningsevne.
Lademuligheder
Man kan lade via en Wall Box, som giver en fuld opladning på 5 timer og 15 min for den tre-fasede version (11 kW) eller på 8 timer for versionen med mono-fase (7,4 kW).
Eller man kan oplade ved en offentlig ladestander – det er muligt at bruge 100 kW ladere og det giver 80 pct. opladning på 30 min. Opladningen kan fjernstyres via MyPeugeot app´en, hvor man kan planlægge, starte og stoppe opladningen eller følge status på opladningen.
Samme teknik vil sikkert gå igen i den kommende el-udgave af Peugeot Partner/Rifter samt Citroën Berlingo og Opel Combo.
Benzin og diesel
Den nye PEUGEOT 208 fås med et udvalg af PureTech benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der opfylder henholdsvis euro 6.d og 6.d-temp. emissions-standarderne.
Tre benzin-udgaver: 3-cylindret 1.2 L PureTech 75 hk S&S manuel 5-trins gearkasse, PureTech 100 hk S&S med enten 6-trins manuel gearkasse eller EAT8 automatgearkasse samt PureTech 130 hk S&S EAT8 automatgearkasse.
Èn diesel-udgave: 4-cylindret 1.5 L BlueHDi 100 hk S&S manuel 6-trins gearkasse.
Designet
Den nye Peugeot 208 er lavere, bredere og længere end dens forgænger. Bilen fås med Full LED forlygter med tre løveklør. Bagenden er karakteriseret af et sort tværgående bånd med baglygterne integreret i hver side. De er som forlygterne udformede med tre løveklør, der lyser konstant både nat og dag.
Instrumenteringen i den nye 208 er inspireret af konceptbilen ”FRACTAL.” Designerne har taget bilens i-Cockpit et skridt videre og tilbyder det nu med et 3D instrumentpanel.
Det betyder, at den vigtigste information kan vises i hologram-form enten tæt på eller længere væk fra førerens blik, alt efter førerens ønske.
Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, ”piano-kontakter”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner – samt en touch skærm i enten fem-, syv- eller 10 tommer.
Den nye 208 vil kunne fås i fem forskellige udstyrsniveauer: Like, Active, Allure, GT-Line og GT. Priser kendes ikke.
_
Fakta – Peugeot 208 køreassistentsystemer:
• Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 km/t)
• Vejbaneassistent (med mulighed for at angive placering i vejbanen)
• Træthedsgenkendelse
• Automatisk fjernlys
• Udvidet skiltegenkendelse (Stop, forbudt adgang etc.)
• Adaptiv Cruise Control med Stop&Go funktion (med EAT8)
• Active Blind Spot Assist
• Permanent ARS (adaptive rear light system)
• Full Park Assist med Flankguard (med EAT8)
• Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple CarPlay
• Trådløs opladning af smartphone