Drejningsmomentet er blevet stærkt forbedret i den nye Renault Trafic efter skift fra 1,6- til 2-liter dieselmotorer – og så fås bilen nu med automatgear.

Renault har sikkert mange årsager til at skrotte deres biturbo 1,6-liters dieselmotor i Trafic varebilen, men sikkert er det, at kunderne med den nye 2-liter enkelt-turbo motor får en mere momentstærk og smidig maskine, som man især føler med læs og med fyldt trailer. Vi skal også fremhæve en bedre samlekvalitet end tidligere.

Blød motorgang

Trafic har fået en enklere og mere robust motorkonstruktion, men også en blødere motorgang med øget smidighed, lavere støjniveau – og derigennem forbedret kørselskomfort. Man kan også vælge ”ECO” kontakt til mere adstadig og økonomisk kørsel.

Testbilen var en 170 hk og et moment på 380 Nm samt dobbeltkoblings-automatgear. Det kan dog også skiftes manuelt, hvis man vil lidt hurtigere frem.

Bilen er ganske hurtig med den store dieselmaskine – og med automatgearet går skiftene blødt og hurtigt.

Ændret frontparti

Mange kan nok klare sig med en mindre motor, men har man behovet for tungere transporter eller mange længere ture, så er 170 hk valget fornuftigt. Efter WLTP standard er forbruget i snit på 13,7 km/l.

Hele øvelsen med den nye motor handler om at Renault skal opfylde de kommende miljøkrav efter Euro 6D temp normen.

Derfor er fronten også ændret lidt med større kølergrill, så der kan komme den påkrævede øgede luft til den nye teknik. Bag tankningsdækslet bag førerdøren gemmer sig både diesel-studsen og studsen til AdBlue tilsætning.

Lodret siddestilling

Bag læder-rattet (2.000 kr. ekstra) sidder man lidt for lodret i sædet, og det trækker på længere ture – men der er til gengæld armlæn, højdejustering og sædevarme. Men sædet indstilles ikke trinløst. Vidvinkelspejl i højre solskærm er også ekstra til 30 kr.

Der er også varme i sidespejlene, men rattet kan dog kun indstilles i én retning. Roses skal fodpladen, så man kan hvile venstre fod under turen. Automatisk klimaanlæg, som var i bilen, koster 12.527 kr.

Designmæssigt har den ud over den større grill også fået ændrede forlygter med LED lys og signatur-kørelys samt tågelys, mens interiøret er præget af ny instrumentering med touchscreen og mulighed for navigation. Der er god aflæggeplads i kabinen, bl.a. over instrumentbrættet.

Gode fastgørelses-muligheder

Selve varerummet er som tidligere, men kan fås LED belysning til 1.891 kr. Der er 14 fastgørelseskroge i varerummet. Testbilen havde fuld beklædning. Bagdørene åbner 180 grader.

Sikkerhedsmæssigt har bilen fået nødbremse, men adaptiv fartpilot fås endnu ikke. Dertil kommer bl.a. linjevogter samt dobbelt airbag og gardinairbag. Dertil regnsensor og lyssensor – samt esc stabilitetskontrol. Hill start assist (bakkehjælp) er standard. Ekstra er også fartbegrænser, fartpilot, parkeringssensor samt bakkamera.

Trafic kan fås i mange hundrede udgaver, men Renault har desuden på fabrikken opbygning af specialudgaver kaldet Renault Tech – ofte i samarbejde med opbygger-virksomheder.

Tekniske data Renault Trafic 170 hk L2H1:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelsen: 170 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 380 Nm v. 1.500 omdr.
Brændstofforbrug-gennemsnit: 13,7 km/l.
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Topfart: ca. 180 km/t.
CO2 udledning: 193 g/km.
Dæk: Good-Year Eagle Efficient Grip 215/65 R16c.
Akselafstand: 3.498 mm.
Varerumsmål: 2.937 x 1.662 x 1.387 mm.
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.387 mm.
Bagdøre: 1.391 x 1.415 mm.
Frihøjde: 160 mm.
Læssehøjde: 552 mm.
Totalvægt: 3.050 kg
Lasteevne: 1.129 kg. kg.
Trailervægt: 2.000 kg.
Pris: Trafic 170 hk model ex. moms fra 228.140 kr.
Testbil pris: 161.594 kr. ex moms

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk