Flere og flere håndværksmestre køber topudstyrede varebiler med høje sikkerhedspakker for at lokke svende til nye job.

Før var en veludstyret varebil nemlig typisk til mester selv, men da der er mangel på gode svende, er der ofte særdeles veludstyrede varebiler, som mester lokker med. Både for at holde på de gode medarbejdere og lokke nye til.

”Halvdelen af alle nye varebiler, som Peugeot Danmark sælger til erhvervslivet er med de bedste udstyrstrin 3 og 4. Det gælder både automatgear og sikkerhedsudstyr. Til gengæld skal prisen være god, for kunderne vil ikke investere i sikkerhed,” siger salgschef for Peugeot varebiler i Danmark, Sten Schwaner.

Basismodeller uden nødbremse

Derfor øges sikkerhedsniveauet. Det er efterhånden alene basis-modeller af f.eks. Partner og Expert, som ikke har f.eks. nødbremse.Men det bliver lovbefalet indenfor en kort årrække.

En sikker bil sender også et signal om, at Peugeot tilbyder nogle af de lækreste biler – og her er kunder de bedste ambassadører f.eks. ude på arbejdspladserne.

Peugeot Danmark har grund til at være tilfredse med udviklingen af salget af varebiler – hvor de frem til udgangen af november lå på en femte plads med 9,77 pct. markedsandel og 2.959 biler – det bedste resultat siden 2001. Målet for 2020 er 11 pct.

Importøren bestiller de fleste

80 procent af varebiler bestilles af importøren – efter moden overvejelse – og kun 20 procent bestilles af kunderne specifikt hos forhandlerne. 15 pct. af salget er topmodellerne Ultimate.

Man kan nu således tilbyde Peugeot Expert Ultimate topmodel i en 122 hk udgave med 340 Nm i moment. Den kommer med 8-trins automatgear og med adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, Blind Spot system samt multifunktions læderrat, oliefyr og 16 tommer alufælge.

12.000 kr. for automatgear

Vil man holde sig til basisbiler, kan man få en 102 hk Expert med 1,5 liter dieselmotor. Automatgear koster ekstra 12.000 kr. plus moms – en otte pct. ekstra hældning af sæderyggen kan anbefales. Ab fabrik 3.300 kr. plus moms – eftermonteret 4.500 kr.

En ny 177 hk udgave af Expert med betegnelsen Sport får alt det udstyr, der kan tænkes – inklusive 17 tommer sorte alufælge.

Ny 2,2 liter motor

Den største model – Boxer – kommer med ny 2,2 liter motor i stedet for 2 liter hidtil. Nu med bedre moment. Vi har prøvet udgaven med 140 hk, som (ganske vist uden læs) har en god trækkraft.

120 hk modellen tegner sig kun på en fjerdedel af salget af Boxer – her er interessen for den 165 hk udgave med 370 Nm større.

Automatgear fås dog p.t. ikke – det gælder også adaptiv fartpilot, men den har automatisk nødbremse, linjevogter, klimaanlæg, navigation, Blind Spot, bakkamera, alufælge, Rear Traffic Alert, regnsensor og skiltegenkendelse.

Partner ligger nummer ét

Salget af mindste model Partner går over al forventning – og her har priserne International Van of the Year og Årets Varebil i Danmark betydet meget, fortæller Sten Schwaner.

Den ligger nummer ét i sin klasse med 21,6 pct. eller 1.153 køretøjer frem til udgangen af november i år. 2020 udgaver kommer bl.a. med topmodellen Ultimate+ med fuld sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot, Blind Spot information, skiltegenkendelse og oliefyr. Samt alufælge og læderrat.

Den kan nu også fås i en GRIP udgave – som man kan kalde 4×4 Light – den har modsat den normale udgave større frihøjde og et antispinsystem, der sikrer øget fremkommelighed f.eks. på byggepladser. PSA har i mange år arbejdet med 4×4 ombygger-firmaet Dangel i Frankrig, men Peugeot Danmark tager ikke 4×4 biler hjem før der fuldt integrering mellem de to koncerner.

El-varebilerne kommer

I de nærmeste år bliver det også meget aktuelt med elektriske varebiler. I 2020 kan man få en e-Boxer, som dog bygges eksternt, men i andet halvår dukker så den fabriksbyggede e-Expert op med 136 hk og 300 km WLTP-rækkevidde med samme teknologi som de kommende el-udgaver af 208 og 2008. *

e-Expert vil få 1.000 kg. trailervægt, som er flot for en el-varebil. Expert diesel trækker 2,5 tons til sammenligning.

I andet halvår 2021 kommer så e-Partner – også med 300 km rækkevidde og med en vis trailervægt. PSA-koncernen vil i øvrigt kunne præsentere alle udgaver fra koncernen i el-udgaver i 2025. Der satses på lavere priser, når der bliver stor-skala produktion af batterier.

Flere prof-varebilsfolk

Samtidig øger Peugeot Danmark antallet af professionelle varebilsforhandlere og for uddannelser af Peugeot-sælgere. Der var således syv dedikerede varebilsforhandlere i 2016 – og næste år er målet 25. Her er det vigtigt at have en række demo-modeller på lager for at skabe kundetilfredshed.

Når det gælder erhvervssælgere var antallet i 2016 14 personer – næste år bliver tallet på 30.

Der rekrutteres også nye erhvervssælgere til Peugeots talentprogram gennem uddannelse på erhvervssælger-skole. Man benytter her det professionelle bureau Talent & Mind til opgaven med at rekruttere.

Øget salg med eksperter

”Vi har oplevet, at salget af erhvervsbiler stiger med i snit 48 pct., når en erhvervssælger fra talentprogrammet ansættes. Men det er ikke meningen, at erhvervssælgeres også skal hjælpe med salg af personbiler. Og for at have gode forbindelser, ser vi gerne, at man er med i et lokalt netværk – lige fra BNI til den lokale sportsklub,” siger Sten Schwaner.

Peugeots arbejde med talentprogram er også blevet taget op af Citroën Danmark – med stort helt, og næste skole kommer til at være en Interdan-skole med både Peugeot, Citroën og Opel.

Organisk vækst

Der arbejdes også med organisk vækst – som betyder, at kunder til under 50 biler i reglen betjenes via forhandlerne – og er der tale om over 50 biler, er det importøren, der står for handelen.
Forskel på kunder.

De store handler er ofte til storkunder, der finansierer købet efter operationel leasing – hvor leasingselskabet garanterer restbeløbet – mens en håndværker oftest vælger finansiel leasing, hvor kunden garanterer restbeløbet.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk