Land Rover Defender har altid været et ikon. En bil, der kunne forcere det mest barske terræn. Ikke en luksusbil, men en arbejdshest. Ikke en let bil at køre, men udfordrende – til gengæld blev man ikke ladt i stikken i vildmarken.

En hel verden af off road entusiaster var også rystede, da de erfarede, at Land Rover vil stoppe produktionen af bilen i 2016 – men den havde nået sidste udløbsdato, når det gælder miljøbestemmelser og crashtests.

I fire år har de nu ventet på en afløser. SD 100 hed en prototype undervejs, men Defender skal jo hedde Defender. Også selvom bilen bygges i Slovakiet og ikke hjemme i England som tidligere.

De fleste på gule plader

For miljøets skyld nu med ny og grøn teknik under motorhjælmen – i vores testbil en 2-liter dieselmotor på fire cylindre – kaldet Ingenium – som yder 240 hk. Men en afløser er på trapperne – med seks cylindre og tre liter på 249 hk kaldet D250.

Indtil nu har de fleste nye Defender modeller fået gule nummerplader på, men sådan har det nærmest altid været, for en Defender ser man ikke mindst ude på landet – på en gård eller et gods. Før kunne den assistere traktoren i marken. Det kan den fortsat.

Meget mere forfinet er den at se på – og den lægger sig tæt op af dens ”brødre” i Land Rover og Range Rover klanen – bl.a. Discovery. Men Defender er meget mere raffineret.

Kører godt på landevejen

Teknisk var den gamle Defender udstyret med chassisramme – nu er der tale om et selvbærende karosseri.

Det betyder bl.a., at bilen har fine køreegenskaber – ikke kun i terrænet, som man forventer – men også ved landevejskørsel. Og sådan var det ikke med den gamle udgave. Bilen kører bare rigtig godt – og selv om styringen kunne være mere direkte, så er den skarp nok.

Fabrikken er lykkedes med at bygge en bil, der pludselig ligner en million (og det koster testbilen også på hvide plader) – men fortsat er bygget op, så den kan bruges til hårdt arbejde i skoven og på marken.

Opbygget som arbejdsbil

Hårde plastflader i kabinen, hvor man ser skuerne – gummibelægning i bunden med et afløb – så man kan spule kabinen med haveslangen efter turen i marken eller skoven. Alle el-bokse med mere sidder også placeret højt oppe.

En ren Van-udgave kaldet Hard Top er også præsenteret – men prisen bliver ikke meget lavere.

Importøren forventer også , at mere end halvdelen af de nye Defender modeller skal sælges på gule nummerplader – både 90- og 110 tommer modellen – og senere 130 tommer udgaven. Det er 90 tommer Van, der forventes at blive mest populær – men en 200 eller 240 hk dieselmaskine.

Ikke er voldsom stigning

Det er stadig ikke alle forundt at få sig en Defender. Priserne begynder ved cirka en halv million kroner plus moms.

Mens vi taler priser – så kostede den sidste gamle Defender faktisk tæt på det samme som den nye, for det er det 4×4-teknikken, som man betaler for. Og en velholdt gammel Defender er i øvrigt i høj kurs.

Den nye udgave er dog i en klasse for sig. Ikke kun på grund af miljøet – men også fordi bilen har fået de samme off-road systemer som flere af dens familiemedlemmer – så den er langt lettere at køre i terrænet.

Storslået i terrænet

Ved præsentationen på Tirsbæk Gods i sommer kørte vi den på de stejle og mudrede veje og stier. Siden har vi ikke kunnet finde et lige så udfordrende terræn, hvor vi havde adgang. Men den oplevelse glemmer man heller ikke lige med det samme.

Defender har nu fået kameraer, der både viser, hvor meget plads, der er rundt om bilen – og tillige plads ved hjulene og endda under bilen og foran bilen. Dermed kan man helt undgå at ramme sten, træstubbe og træer på turen. Og nemmere undgå skader.

Automatgear er standard – og man kan sætte bilen til at vælge det rigtige underlag ved at vælge automatik, men på bilens touchscreen kan man også selv vælge, om opsætningen af affjedringen passer til underlaget – f.eks. om det skal være sten eller sand.

Individuelle indstillinger

Og så kan man jo bestille bilen med luftaffjedring, som vi testede på Tirsbæk Gods. Så klarer man sig fri af sten og stubbe. Luftaffjedringen kan hæve bilen både 75- og 145 mm – og sænkes 40 mm under normal højde – beregnet til motorvejskørsel.

Configurable Terrain Response hedder et nyt system, der præsenteres for første gang på den nye Defender. Systemet giver erfarne terrænkørere mulighed for at justere individuelle køretøjsindstillinger, så de passer til forholdene.

Er man ved vandet, kan man imponere sine gæster om bord med en vadedybde på 900 mm – og man kan også få en snorkel monteret, så luftindsugningen ikke druknes. Bilens maksimal vadedybde understøttes af et nyt ”Wade-program” i Terrain Response 2-systemet.

Brugervenlig touchscreen

Den nye karrosseri-arkitektur giver en frihøjde på 291 mm og frihøjdevinkler i særklasse, så model 110 har tilkørsels-, rampe- og frakørselsvinkler på henholdsvis 38, 28 og 40 grader.

Den nye Defender har Land Rovers nye Pivi Pro-infotainmentsystem. Den næste generations touchscreen er intuitiv og brugervenlig, og den kræver kun få tryk for chaufføren. Der er 10 tommer skærm med navigation – men skærmen virker lidt klein.

Det er alt sammen udstyr, som ingen kunne forestille sig i den gamle hæderkronede Defender.

3,5 tons på krogen

Defender har en maksimal last på op til 900 kg, en statisk taglast på op til 300 kg, en dynamisk taglast på 168 kg. og en trailervægt på 3.500 kg.

Permanent firehjulstræk og automatgear samt midter-differentiale er standard – aktivt låsbart differentiale på bagakslen er ekstraudstyr. Spejlene på testbilen var heller ikke elektrisk indstillelige.

Men listen over udstyr er ellers alenlang, og man kan også vælge særlige pakkeløsninger, så kan monteres efterfølgende. Lige fra teltet på taget og stigen på siden af bilen.

Masser af standardudstyr

Tilbehøret omfatter alt lige fra et elektrisk spil med fjernbetjening, tagmonteret telt og oppustelige, vandtætte markiser til mere konventionelle anhængertræk og tagbøjler.

Vores testbil var ret standard – men havde bl.a. glassoltag (der kan åbnes) til ca. 20.000 kroner og elektrisk træk til ca. 10.000 kroner ex. moms.

Standard er LED lygter, 19 tommer alufælge, elektrisk luftaffjedring, handskerumslås, et kæmpe fartgreb til passageren, tre usb-stik, læderrat, læder/stof-beklædte sæder og gasdæmpet frontklap.

Adaptiv fartpilot ekstraudstyr

Defender har således masser af udstyr – men adaptiv fartpilot er ikke standard i den testede S-udgave.

Der er fire fastgørelseskroge i varerummet, som er beklædt med kraftig plast-bund. Det gør overfladen glat, men så kan man jo surre godset fast. Vi kan også nævne en læssehøjde på 820 mm. og aflæggerum under gulvet.

Som Van kan man montere et klapsæde mellem forsæderne til en tredje person – og så er der 2.400 liter varerum at gøre godt med. Og dertil tre års fabriksgaranti.

Faktaboks Land Rover Defender S 240 hk diesel:
Motor: 4 cyl. biturbodiesel. Rækkemotor. 16V.
Slagvolumen: 1.999 ccm.
Ydelse: 240 hk v. 4.00 omdr.
Moment: 500 Nm v. 1.500 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Topfart: 188 km/t.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 11,2 km/l.
CO2 udslip: 234 g/km.
Trailervægt: 3,5 tons.
Køreklar vægt: 2.323 kg.
Lasteevne: 900 kg.
Frihøjde: 291 mm.
Læssehøjde: 820 mm.
Varerum: 2.400 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for og bag. Esc. ABS.
Til- og fra-kørselsvinkler/rampevinkel: 38/40/28 grader.
Dæk: Continental Conti Cross Contact 255/65 R19.
Fabriksgaranti: 3 år.
Testbil pris hvide plader: ca. 1,3 mio. kroner
Defender pris Van fra: Ca. 500.000 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk