Måske der vel meget tilløb på de nye Renault lastbiler, da de blev vist for kunderne første gang ved verdenspremiere midt i juni i Lyon – for når 5.000 personer vil om bord i bilerne på en gang, er der lidt kødannelse.

Men vognmand Heino Edelskov fra Padborg nåede det dog i de to dage, præsentationen foregik – og han synes, de nye Renault’er er spændende.

Det har jo også lige kostet ejerne Volvo Group 15 mia. kroner at udvikle en komplet ny lastbilserie med tilhørende fabriksforbedringer – så der er nok ikke overladt meget til tilfældighederne.

Begyndte som rygter
”Før jeg kom herned var min viden om Renault Trucks’ nye produktprogram begrænset til de sædvanlige rygter som ofte svirrer i transportbranchen” sagde Heino Edelskov.

Hans største fokus var koncentreret på de nye eksport-lastbiler, som bliver markedsført under navnet T plus motoreffekten.

Edelskov’s, som vognmandsforretningen i Padborg kaldes til daglig, blev etableret i 1988 af Egon Edelskov, der i dag har det overordnede ansvar for forretningen sammen med sønnen Heino Edelskov.

86 trækkende enheder
Forretningens vognpark består af 86 trækkende enheder, hvoraf den overvejende del er sættevognstrækkere, og derudover tæller vognparken et antal egne trailere.

Grunden til Heino Edelskovs skærpede interesse for Renault Trucks’ nye langdistanceserie skyldes dels, at Edelskov’s største transportaktiviteter er trafik mellem Danmark og især de nordlige dele af Norge og Sverige – dels at vognmandsforretningen i nær fremtid står foran at skulle udskifte omkring 20 lastbiler i form af 6×2 trækkere.

På jegt efter mere plads
”I vor nuværende flåde af trækkere findes to Renault Premium Road, som vi er meget tilfredse med. Men da pladsen i Premium førerhuset er trang, bliver de udelukkende brugt af chauffører, som sover i hjemlige omgivelser. Derfor er jeg på jagt efter trækkere med optimal plads i førerhuset til vores eksportchauffører, som ofte er på farten tre uger ad gangen,” siger Heino Edelskov.

Fællesskabet med Volvo vil også betyde, at der pludselig bliver mange flere servicepunkter. Dertil kommer, at det er Volvo Powertrain, som bygger motorerne. Så det er bestemt en fordel, når man kører til det nordligste Skandinavien som Edelskov jo gør.

Heino Edelskov blev ganske begejstret for de nye Renault’er underopholdet i Lyon – ikke mindst bag rattet. Han fandt den ganske flot – og ikke mindst førerhusets interiør og indretning er flot og gennemtænkt. Derfor var han ikke er i tvivl om, at produktet også leverer moderne komfortniveau og gode køreegenskaber.

Ser frem til en prøvekørsel
”Jeg ser frem til at prøve et eksemplar, og hvis prisen er interessant vil jeg ikke udelukke en handel af fem 6×2 trækkere med det såkaldte ”High Sleeper Førerhus” som har helt fladt gulv, fuld ståhøjde og masser af fralægningsplads, siger Heino Edelskov..

Med hensyn til drivline bliver T-serien med dette førerhus kun lanceret med DTI 13 motoren og det automatiserede gearskifte Optidriver.

”Jeg vil vælge enten 480 hk eller 520 hk. – men som sagt før: Alt afhænger af prisen. I dag er ”Pure Business” trods alt nøgleordene for en god gensidig handel,” siger Heino Edelskov.

Fakta Ny Renault:
Renault Trucks er den første lastbilproducent, der samtidig  har lanceret et helt nyt produktprogram. Det nye produktprogram er delt op i tre kategorier: Langdistance – Distribution og Entreprenørbiler. Den sidste kategori markedsføres ikke i Danmark. Det blev den tidligere under navnet Kerax.

De tre modelserier kan fås med alle gængse drivliner, akselkonfigurationer, førerhuse og totalvægte. Dermed kan Renault Trucks levere en moderne lastbil med Euro 6 motor til ethvert transportformål.

Renault Trucks er i dag en integreret del af Volvo Group Trucks, som gør det europæiske servicenetværk stærkere..

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk