Vejdirektoratet har underskrevet en aftale med det hollandske konsortie Combinatie Mobilis Van Gelder om t anlægge anden etape af Frederikssundmotorvejen efter E. Pihl & Søn.
Entreprenørselskabet, der gik konkurs den 26. august, har betydet store infrastruktur-mæssige problemer.
Med aftalen overtager det hollandske konsortium kontrakten og de tilhørende forpligtigelser. Det betyder derfor også, at motorvejen kan åbne som planlagt i 2015. Motorvejsbyggeriet består blandt andet af 4,4 km motorvej, støjvolde, ramper og syv broer.
Uden forsinkelser
”Vi er utroligt glade for, at det i samarbejde med de involverede parter er lykkedes at finde en hurtig løsning. Nu kan vi få gang i anlægsbyggeriet igen, så vi kan åbne vejen i det sene efterår af 2015. Vi ser frem til et godt samarbejde med det hollandske konsortie,” siger Jens Holmboe, der er anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
Det hollandske konsortie, som består af TBI Infra B.V og Van Gelder B.V., har i forvejen opgaven med at anlægge Tværvej, der er en motortrafikvej, som skal forbinde anden etape af Frederikssundmotorvejen med Frederikssundsvej ved Kildedal St. i Ballerup.
Konsortiet, der også bød på selve motorvejsopgaven, da den oprindeligt blev udbudt, har tilsammen flere end 8500 ansatte og en samlet omsætning på omkring 16 mia. kroner om året.
Baggrund
Vejdirektoratet bygger lige nu anden etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 4 og Tværvej ved Smørum. Vejarbejdet gik i gang i marts og forventes at åbne for trafik i 2015. Den samlede anlægssum er 1,1 mia. kroner.
Formålet med Frederikssundmotorvejen er at aflaste Frederikssundsvej, der er en af de mest trafikerede veje i landet, og som ikke er udformet som motorvej eller motortrafikvej.
Det skaber massive bilkøer og forsinkelser i myldretiden. Dertil kommer et stort antal trafikuheld på strækningen. Motorvejen vil samtidig skabe sammenhæng med det øvrige motorvejsnet omkring hovedstaden og give en bedre og sikrere trafikafvikling i hele regionen.