(WÖRTH)

Dieselmotoren er ildeset, men alt tyder på, at den kommer til at fortsætte side om side med nye el- og brintmotorer.

I hvert fald har Mercedes-Benz netop påbegyndt produktionen af deres nye OM 471 dieselmotor – og den kan leveres i oktober – men vi har allerede prøvet den nye motor i fabrikkens flagskib Actros L.

Der er tale om tredje generation af 471-motoren – og fås både til Arocs og Actros. Den 12,8 liters motor på seks cylindre sparer fire procent af den dyre brændstof og opfylder Euro 6e reglerne for emissioner.

Ned i detaljer

Man kan sige, at ingeniørerne har gået motoren efter med forbedrede stempler, bedre indsprøjtning og forbedret brændstof-flow.

Mere detaljeret har man optimeret geometrien af stempeludformningen, indsprøjtnings-dyse designet og parametrene for cylinderhovedet.

Øget følsomhed i den nedre pedalvandring muliggør betydeligt mere følsom manøvrering, mens den direkte responstid i den øverste pedalvandring resulterer i øget dynamik under høje belastningskrav. Det gør det også nemmere at køre rundt og accelerere ud af rundkørsler.

Forbedret gearkasse

Til at leve op til de nye motorer, har fabrikken valgt en forbedret Powershift gearkasse – som giver sig udslag i mere præcise og hurtigere gearskift. Det betyder bedre moment på ekstra 200 Nm mellem 7.- og 12. gear.

Det giver også bedre manøvredygtighed, hvilket vi især bemærkede, når vi skulle ind og ud af små byer med smalle gader, hvor man virkelig skulle sno sig.

Der spores også helt klart bedre præstationer – især accelerationen. Vi prøvede 530 hk maskinen – og den var meget smidig at køre med god speeder-respons.

Forbedret kompression

Tilgængelige reduktioner i motorolietrykket bestemmes i en såkaldt kompleks matrix, der tager højde for alle motorkomponenter og deres specifikke krav, såsom smøring eller afkøling.

Kompressionen i den 6-cylindrede rækkemotor er øget fra 18,3:1 til 20,3:1 – dette fører til mere effektiv forbrænding med et maksimalt antændelsestryk på 250 bar.

Dertil ny olie med lav viskositet, der styres elektronisk – men variabelt efter behov.

Mere miljørigtig

Systemet begrænser modtrykket og øger også ensartetheds-indekset for AdBlue, hvilket fører til forbedret NOx-konvertering og lavere brændstofforbrug.

NOx-sensorerne har sammen med det lukkede og adaptive NOx-styrekredsløb med lukket kredsløb og en prædiktiv SCR-temperaturmodel gjort det muligt at forbedre emissions-stabiliteten yderligere.

To typer turboladere

Turboladere er noget af det, der kan give mest økonomisk – så her er der valg imellem to typer turbo-ladere – den første med fokus på langturskørsel – med op til 470 hk. De kraftigere udgaver af maskinen op til 530 hk – som den, som vi prøvede i Wörth – har kraftigere motorbremse.

Den kan dog også fås til 470 hk – f.eks. Arocs i entreprenørudgave.

Dertil kommer et nyt udstødnings-efterbehandlingssystem. Et redesignet efterbehandlingssystem tillader mere konstante AdBlue indsprøjtninger.

23 pct. mere økonomisk

Den nye OM 471 motor er 23 pct. mere økonomisk end den 12,8 liter motor, som kom for 11 år siden. Det viser, hvor meget, der kan findes af små detaljer, der tilsammen giver en masse effekt og bedre økonomi.

Den tredje generation af OM 471 indeholder en række tekniske innovationer, der har til formål at reducere de samlede ejeromkostninger (TCO eller Total Cost of Ownership).

Det sker i form af brændstofbesparende kørsel, lavere driftsomkostninger og højere indtjening – uden at gå på kompromis med ydeevne, køredynamik eller kørekomfort.

Masser af udstyr

Men udover den forbedrede teknik, er der også er skruet helt op for udstyret. Selve L-udgaven kom sidst i 2021 og kan fås i forbindelse med førerhusene StreamSpace, BigSpace og GigaSpace i 2,5 meter bredde.

For at gøre oplevelsen i kabinen optimal, har man gjort mere ud af isoleringen – faktisk så meget, at niveauet sænkes med fem decibel. Køjen er også forbedret med en 45 mm ny topmadras.

Endelig er førersænket med 40 millimeter, så man sidder mere afslappet og med bedre udsyn. Vores testbil havde således læderkabine.

Bedre sikkerhedsudstyr

Sikkerhedsmæssigt er der kommet LED forlygter, femte generation af nødbremsesystemet Active Brake Assist (5) med forgængergenkendelse og automatisk opbremsning.

Vores testbil i Wörth havde også seneste generation MirrorCam kameraer, som også sad i eActros, som vi testede ved samme arrangement.

De sikrer bedre udsyn ned adlastbilens side.

Imponerende fartpilot

Bilens særlige Interurban-fartpilot tilpasser sig farten i sving – og det er en stor sikkerhedsfeature. Det er ganske enkelt imponerende at køre med og letter kørslen gennem sving og rundkørsler.

Actros L har også fået Active Drive Assist 2 – anden generation af Mercedes’ chaufførassistent, som er godt på vej til at gøre bilen selvkørende.

Actros L er topmodellen i Actros udgaven – og kan bestilles uden begrænsninger.

Fakta Mercedes-Benz OM 471 motor:
Slagvolumen: 12,8 liter.
Ydelse: 530 hk
Cylindre: 6 cyl.
Miljø: Euro 6e.
Kompression: 20,3:1.
Gearkasse: Powershift.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk