En ny konceptbil har enhver bilproducent med respekt for sig selv med på en biludstilling. Ofte er det en idébank, hvor designet ligger lysår fra den kommende model – men hvor mange detaljer finder frem til en kommende ny bilmodel.
Sådan var det ikke, da Aircross Concept bilen blev vist på bilmessen i Shanghai i Kina for to år siden – man kunne godt ane en ny lille SUV i designet. Nu er bilen nået til koncept-trin to på biludstillingen i Genève, som foregår i disse dage. Og når Shanghai udstillingen åbner i år, vises så trin tre, som næsten er den færdige bil – bilen, som skal tage over fra C3 Picasso.
C3 Picasso er en populær gulpladebil – og det job skal afløseren tage op. Den nye C3 kan eksempelvis også fås som Van, og da Citroën lancerede deres C4 Picasso, indtog den sjettepladsen over alle solgte varebiler herhjemme.
”Den første koncept-bil er en fremtidsorienteret bil – på den lange bane, men derefter virker de næste konceptbiler meget færdige og mere som en prototype. C-Aircross Concept er klart en SUV i linjerne – med klar Citroën DNA,” siger Richard Meyer, designer og planlægningschef for Citroëns fremtidsprodukter.
Til fremtidens bilkunder
C-Aircross er bilen til fremtidens bilkunder, hvor kodeordet er infotainment og connectivity med en 12 tommer touchscreen i midten af instrumentbrættet. Sæderne har højtalere i nakkestøtterne – og med Grip Control øges friktionen og man bevæget sig sikkert i terrænet.
Bagdørene er hængslede bagtil, så dørene åbner for en mere komfortabel adgang, ligesom glastaget byder på en lys kabine. Sammen med hele interiøret er designet baseret på Citroën Advanced Comfort filosofien.
Bilen er fyldt med USB stik. Citroën har endda udviklet app’en ”Share with you,” hvor man med video kan dele sine oplevelser med andre.
Igen et tydeligt signal på, at fremtidens bil bliver selvkørende – og så skal fører og passagerer underholdes. Den rigtige selvkørende bil kører allerede mange testforløb – bl.a. har en C4 Picasso kørt 120.000 kilometer uden at chaufføren greb ind ret mange gange.
Selvkørende biler gennem 10 år
”Det er højst 10 år siden, vi begyndte at forske i selvkørende biler – og udviklede den første konceptbil. Det begyndte med automatisk nødopkald. Men nu er det et emne for alle nye projekter. Og vi har på hver udstilling mindst én overraskelse med,” siger Richard Meyer.
På messen i Shanghai viser Citroën også C5 Aircross koncept – mens DS7 Aircross står her i Genève. Men mens man allerede nu kan bestille sin DS7 Aircross – er C5 Aircross først klar på bilsalonen i Paris i 2018.
På udstillingen i Genève finder vi også minibussen Space Tourer i en conceptudgave baseret på den korte 4,6 meter lange XS-udgave – men her udstyret med firmaet Dangels 4×4 system – og fyldt med infotainment-teknik. Den er i konceptudgaven også klar til at være selvkørende.
Ny bil hvert år pr. region
Men hele Citroëns nuværende design-strategi begyndte med C4 Cactus, hvis design også smitter af på C3 modellen.
”Vi lancerer faktisk én ny bil hvert år pr. region – og vi har succes. Således har vi produceret 70.000 C3 bare fra november til nu alene i Europa-. Målet er 200.000 enheder på årsbasis. Bilen skal sælges i det meste af verden. Selv Japan,” siger marketingchef Arnoud Belloni, Citroën.
Han arbejder meget på at løfte hele Citroën brandet i retning af ”Casual/Chic” følelsen.
”Vi arbejder på en helt ny type progressiv, hydraulisk affjedring – og ikke som på den klassiske ID19 fra 1955, men mere kompleks i flere små enheder og i flere udgaver alt efter bilmodel. Første bil med det nye system bliver netop C5 Aircross,” siger Arnoud Belloni.
Nu også biludlejning
Når det gælder eftermarkedet, går Citroën nu også nye veje – med biludlejning efter devisen ”Rent & Smile.”
”Miljømæssigt er der meget at spare på konceptet. Det handler om at leje, når man har behov for en bil – og vores andet koncept hedder ”Earn & Drive” – hvor man kan leve sig bil ud, når man ikke har brug for den. Og faktisk står biler meget stille. En undersøgelse viser, at en bilejer har sine skiftende biler stående 62 år i garage i sin levetid. Princippet med at udleje sin bil fungerer som boligudlejningen Airbnb,” siger Arnoud Belloni.
Citroën har nye design-løsninger klar til europæiske forhandlere, hvor det danske firma HAY har stået for udviklingen i nordisk stil – med store trævægge og -paneler.
Det sker samtidig med, at forbrugerne bliver bedt om at bedømme deres bil og deres forhandler med rating op til 5 – og dermed certificere forhandleren. Metoden indføres i 25 lande.