Mercedes-Benz løftede på IAA transportmessen sløret for designet af fremtidens lastbil – Future Truck 2025 – med et førerhus, der har runde linjer – og dermed har mindre vindmodstand.
Spejlene skal ikke ødelægge den filosofi – derfor er de udskiftet med kameraer. Det betyder, at chaufføren kan undgå blinde vinkler på siden af køretøjet. I stedet for at kikke i spejle, skal man nu som chauffør kikke på displays.
Mercedes’ fremtids lastbil er autonom – den kører uden at chaufføren er ved rattet med 85 km/t. I forvejen har lastbilen fået at vide, hvor langt den skal køre. Kommer der trafikproblemer, bremser lastbilen selv i god tid.
Automatikken
Radarudrustning og sensorer på lastbilen arbejder sammen for at føre køretøjet automatisk frem i den rigtige retning. Sammen med systemer som Fleetboard og PPC, som informerer om topografien, kører ”Highway Pilot-systemet” til chaufførens planlagte mål.
Ikke alene har kameraer overtaget spejlenes funktioner. Teknikken bag den selvkørende lastbil er tillige et antal kameraer, som holder styr på alt, som hænder i trafikmiljøet rundt om køretøjet. Data fra kameraerne lagres i computeren, som findes i lastbilen, hvor der også er information fra det trådløse netværk, som lastbilen er koblet op på. Her bearbejdes alle data.
Reducere antal ulykker
Formålet med hele systemet er at reducere antallet af ulykker – men chaufføren skal fortsat være om bord. Han skal stå for den endelige kontrol over køretøjet, og han kan som helst gå ind og overtage – og køre manuelt.
Det nye system skal også aflaste chaufføren. En mere udhvilet chauffør udgør en mindre sikkerhedsrisiko på vejene. Systemet sikrer også lavere brændstofforbrug og dermed kan CO2 udslippet gøres mindre.
For vognmanden betyder fremtidens lastbil, at transporten foregår optimalt uden skader og med god økonomi. Dermed forbedret også totalomkostningerne – de såkaldte TCO, Total Cost of Ownership.