(HELSINKI)
Den danske Iveco importør har fået vind i sejlene i forbindelse med præsentationen af de nye 2017 Daily Euro 6 modeller, der netop er lanceret.
Bilen blev i 2014 udgaven kåret til Van of the Year 2015, men der er virkelig mange nyheder med den nyeste udgave af den store italiener, der går op til 19,6 m2 lastekapacitet.
”Vi tror på en forøgelse af markedsandelen med 10 procent med den nye Daily. Bilen opfylder med de nye 2,3 liters motorer fra Fiat Power Train (FPT) først og fremmest Euro 6 miljøkravene uden tilsætning af AdBlue, men vi har også mange forskellige modeller, bl.a. med biogas og el,” siger Finn Beck Christensen, salgsdirektør for Ivecos ”Light” modeller Daily og Eurocargo i Norden og Baltikum.
Kun 3-liter udgaverne kræver SCR efterbehandlng med tilsætning af AdBlue.
Voldsomt 4×4 område
Vi har tidligere prøvet de nye bilmodeller i foråret og i sommer i Italien – men nu er de kommet herhjem, og vi fik mulighed for at prøve en del af modellerne i Finland, hvor Iveco Nordic og Baltics holdt en event med de nye biler.
Vi prøvede også den voldsomme 4×4 udgave, der uden problemer klarede sig igennem et større og uvejsomt off road område – ejet af det islandske adventure selskab Arctic Truck, der også ombygger 4×4 biler med øget frihøjde og større hjul.
I terrænet slipper man speeder og bremse – vælger første eller andet gear, og så kravler den store Daily sig igennem det delvist klippefyldte og delvist mudrede terræn. Samtidig har man en kabine med fuld komfort til tre personer. 24 udvekslinger i gearene er der at gøre godt med – og så mulighed for at spærre alle differentialer.
Vil øge salget med nye modeler
Det er herhjemme bl.a. forsyningsselskaber og bore-virksomheder, der hidtil har købt de barske biler.
”18,8 pct. markedsandel har vi i dag med vores normale udgave, men vi forventer at øge med et par procent – og ekstra meget på de store 7,2 tons udgaver. Det er målet for 2017. Det er diesel, der stadig går flest af, men vi har mange henvendelser på biogas modeller, som vi kan levere meget hurtigt – og vi tror på gasmarkedet efterhånden, som der kommer flere og flere gas-tankstationer. Iveco har produceret gasbiler i mange år, og kan levere hele modelprogrammet med biogas-motor,” siger Finn Beck Christensen.
450 km rækkevidde med gas
Rækkevidden for gasudgaven er opgivet til 450 km – plus de 80 km fra 15 liter benzintanken.
I Finland kørte vi en times tid i gasbilen – og den er virkelig hurtig og smidig, selv om effekten føles mindre sammenlignet med en dieselbil.
Gasmotoren er en videreudvikling af en dieselmotor og har en ekstra 15 liters benzintank, hvis man kommer uden for dækningsområdet med gas-tankstationer.
200 elbiler på vej
Elbilen er allerede solgt i Norge, og Iveco er i dialog med en stor nordisk kunde med et potentiale på op mod 200 enheder.
Eludgaven, der har nikkel-sodium batteri, kan hurtiglades på to timer – og den når ud på 200 km rækkevidde.
I bilen skifter man bl.a. mellem ECO og PWR for økonomi og power – og i ECO mode går det langsomt op ad bakkerne, mens det går tjept i PWR mode, men så ser man på skærmen, hvordan forbruget af strøm øget. Et ekstra tryk på automatgear-vælgeren nedad øger motorbremseeffekten – og øger genanvendelse af strøm.
Det grønne alternativ
Herhjemme er der størst interesse omkring gas-bilerne, som det grønne alternativ til traditionelle dieselmotorer.*
De fleste Daily er som nævnt dieselmodeller – men her er nye drivliner og flere motorer at vælge imellem. Den 130 hk Euro 5+ udgave er blevet til 120- og 140 hk i Euro 6, hvor sidstnævnte er den mest økonomiske for de officielle forbrugstal. Den roste 8 trins Hi-Matic gearkasse er også forbedret – bl.a. med bedre motorbremse.
Vi prøvede udgaver med 120- og 180 hk i Finland. Og den 120 hk udgave er fin til f.eks. distribution i byerne, mens 180 hk udgaven er langt mere momentstærk – og fint klarer de kuperede veje i det finske. Fin i regional trafik. 3-liter motoren er ideel til langturene.
60 pct. Daily med Hi-Matic
”60 pct. af alle Daily, som vi sælger i Danmark og Norden, er med Hi-Matic gearkasse. Det øger komforten for chaufføren, der ikke belaster sit knæ med udkoblinger – og samtidig sænkes slitagen. Driftsudgifterne ligger 10 pct. under bilerne med manuelt gear,” siger Finn Christensen.
I Sydeuropa er andel slet ikke så høj – så hos Iveco i Italien er man glædeligt overrasked over det store salg i Norden.
Forbedret totaløkonomi
I det hele taget er der tale om en cirka otte pct. forbedret totaløkonomi i Daily Euro 6 modellerne.
Iveco har i det nye modelprogram også lanceret deres Business-Up program, som mange vognmænd er interesserede i. Denne app til mobiltelefon eller tablet indeholder bl.a. flådestyring – selv brugtbart for kunder med få biler.
Man investerer i en DAB radio, som er adgangen til systemet sammen med Bluetooth – og så kan man tilkoble sin SmartPhone eller iPad, der sættes i en holder. Med Business Up app’en kan chaufføren følge med i, hvor økonomisk han eller hun kører, bruge Sygic gps navigation, og få vejledning til mere økonomisk kørsel. Denne app kan yderligere kombinere et bakkamera.
Længere mellem serviceeftersyn
Også på servicesiden er der fordele idet den nye Daily byder på 20 pct. længere mellem serviceeftersyn.
Finn Beck Christensen peger også på den forstærkede forhandler-struktur i landet.
”I København har den nye forhandler Nyscan Biler A/S åbnet et værksted dedikeret Daily i Glostrup – og både i Aalborg og Aarhus er der sket øget aktivitet – med Stiholt nordpå og I. M. Jensen & Bache i Østjylland. Dertil kommer de mange nye Iveco afdelinger hos Nyscan Biler på Sjælland.”