Størst interesse var der måske omkring Scanias nye hybridteknologi, da svenskerne for nylig for første gang i et internationalt forum holdt den over dåben på transportmessen i Amsterdam forleden.

I sidste uge var hybrid-lastbilen også i fokus på transportmesen Solutrans i Lyon.

Den er udviklet af Scania selv – og den 18 tons lastbil kan køre to kilometer på ren el. Elmotoren kombineres med en 9-liters Euro 6 motor på 320 hk, som kan køre på 100 pct. biodiesel.

Også bioethanol Euro 6
Men der er faktisk tale om en hel række af grønne tiltag på RAI og Solutrans – for samtidig vistes en bioethanol Euro 6 motor på 280 hk, der tænder som diesel via kompressionen. Motoren yder 1.250 Nm mellem 1.000 og ca. 1.580 omdrejninger.

Reduktionen af CO2 er på 65 pct. Efterbehandlingen er ren SCR teknologi.

Bioethanol siden 1989
Scania introducerede sin første bioethanol motor i 1989, som opfyldte Euro 3 normerne. Ethanol er det alternative brændstof, der er lettest adgang til over hele jordkloden. Det er let at håndtere og let at fremstille.

Man sparer 90 pct. CO2 ved at anvendes ethanol frem for diesel.

Svenskerne kalder deres motorer indenfor Clean Truck – et tværfunktionelt forsknings-projekt, som man deltog i sammen med Stockholms bystyre.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk