Volvo XC 90 er kåret til verdens sikreste bil af Euro NCAP – så Van udgaven er således verden sikreste varebil på gule plader. Basisprisen er også i tilbudsgenren – til 487.613 kroner plus moms. Med alt ekstraudstyr er prisen på testbilen dog 682.506 kroner plus moms.
Men det svarer jo til cirka den halve pris i forhold til udgaven med bagsæder.

Man sidder først og fremmest fantastisk bag rattet i den nye Volvo XC 90. Testbilen havde en del ekstraudstyr så som indstilling af sædehynden. Bilen havde særlige komfortsæder i læder – el-justerbare med hukommelse – til samlet cirka 30.000 kroner.

Sikrest i Euro NCAP test
Sædet er et sikkerhedssæde, der er udviklet, så man skulle have det bedre efter en ulykke end i andre store biler. Det er da også den sikreste bil, som EuroNCAP har testet til dato.

Volvo har indført en mængde sikkerhedsaspekter i bilen – og alt kan indstilles via bilens store touchscreen. Så man forvirres ikke af en masse knapper. Udefra har XC 90 LED kørelyd formet som et liggende ”T” – allerede kaldet Thors hammer (fra den nordiske mytologi.)

Som varebil er den kæmpe stor, og TJ Karosseri i Ishøj, der har ombygget bilen, har forsynet adskillelsen med et aflåseligt geværrum i bilens bredde- Og desuden er der, under gulvet i begge sider, skuffer til at gemme værdigenstande. Bilen har også en stort handskerum og midterboks.

Trailervægt 2.750 kg.
Lasteevnen er 620 kg. og trailervægten er på 2.750 kg med bremser. Bilen har trailer-stabilitets-system. Der er også fastgørelseskroge i gulvet. Bilen var monteret med semiautomatisk trækkrog.

Men i dårligt vejr, er det svært at komme ind og ud uden at ens bukser kommer i kontakt med bilens alu-trinbrætter – såkaldte ”Running Boards,” der er en del af stylingkit 4 – men gode til at sikre mod p-skader.

Vi kørte ikke den svenske firehjulstrækker i dybt mudder, men de grusveje, vi passerede, er i hvert fald ikke noget problem for den firehjulstrukne svensker, der bygges på en helt ny fabrik i Sverige.

Slås til fra 20 km/t
Bilen har permanent firehjulstræk – men off-road systemet virker op til 40 km/t og kan vælges fra 20 km/t. Så låses differentialerne og Hill Descend Control (til nedkørsler) aktiveres. Samtidig optimeres motor og gearkasse med hensyn til trækkraft – og stop/start systemet bliver slået fra.

På vejen kan man vælge flere typer måder at køre på – foruden Off Road med ECO, Dynamic, og Comfort. Så den store SUV kan også køres som sportsvogn – og det klares fint. Her hjælper firehjulstræk og stabilitetsprogrammet esc med. Man kan dog også vælge at cruise på bilens speedpilot.

Meget ekstraudstyr
Testbilen havde ekstra panorama-soltag, der kan åbnes – til knap 15.000 kr. 8-trins automatgearet er standard – og er super-blødt skiftende. Motoren i testbilen var D5-turbodiesel med 225 hk og et flot drejningsmoment på 470 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger. Motoren er trods betegnelsen D5 4-cylindret med dobbelt turbo.

Forbruget er officielt på 17,2 km/l. På skærmen vistes et forbrug på 12 km/l – men testen omfattede også en stor del motorvejskørsel, hvor der for alvor kan cruises med stor velbehag – for der er ingen støj af betydning. Den store bil er også ganske kvik – med 220 km/t på toppen og til 100 km/t på 7,8 sekunder.

Masser af sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt er meget standard – men man må betale for såkaldt Surround View, hvor man kan se bilen i fugleperspektiv – fint både ved parkering og i terrænet.

En særlig IntelliSafe Propakke til omfatter adaptiv fartpilot, linjevogter, advarsel for at komme for tæt på den forankørende, Blindspot-system til at advare mod trafikanter i de blinde vinkler – samt advarsel for krydsende trafik bag bilen og advarsel mod biler bagved, som er for tæt på én.

Endelig omfatter pakken Volvo on Call, hvor bilen kan fortælle, hvor man er kørt i stykker – og kan hjælpe én til via en APP at starte en forvarmer.

Nødbremsesystem
Væsentligt er også bilens nødbremsesystem – bl.a. City Safety – som via kamera ser, om der er trafikanter foran bilen – og så bremser den selv op, hvis føreren ikke er hurtig nok – op til 45 km/ for fodgængere og cyklister og 50 km/t for biler.

Om nattes ”ses” objekter 20 meter væk. I dagslys 50 meter væk. Det virker også, når man skal svinge – f.eks. ved venstresving.

Vi skal også lige nævne bilens trætheds-registrering, færdselstavle-genkendelse, automatisk bremsning efter kollision (nedsætter eftervirkninger), afstandsregulering og parkerings/pilot-assistent (parkerer bilen).

Bilen kører selv
Pilot assistent sikrer, at bilen selv kører, bremser og styrer, hvis der en bil foran – i f.eks. en kø. Endelig er bilen forberedt for uheld, hvor bilen kører af vejen – såkaldte ”Run off Road” uheld.

Der er også de kendteste kommunikationssystemer og musikanlæg.

60 mia. kr. investeret
XC 90 er bygget på en nyudviklet scalérbar platform – kaldet produktarkitektur (SPA), som det har taget fire år at nå frem til. 60 mia. kroner har den kostet – men så skal den også bruges til mange nye Volvo biler i mange år frem.

SPA giver designerne friere tøjler – men også ingeniørerne nye muligheder for at integrere forskellige drivlinjer, el-systemer og teknologier. Man er ikke længere låst med hensyn til akselafstand og udhæng for og bag. Tilmed er der vægtbesparelser – og dermed bedre køreegenskaber og lavere forbrug.

Men XC 90 har så mange spændende detaljer, som vi ikke kan komme ind på i denne artikel. Sikkerheden er som nævnt i højsædet – og det passer godt sammen med Volvos filosofi: At ingen skal slås ihjel eller blive alvorligt kvæstet i en Volvo efter 2020.

Fakta: Volvo XC90 D5 AWD Momentum aut. Van:
Motor: 4 cyl. Dobbelt turbodiesel.
Ydelse: 225 hk v. 4.250 omdr.
Moment: 470 Nm. 1.750-2.500 omdr.
Gearkasse: 8 trins Geartronic aut. gear.
Brændstofforbrug g/s:  17,2 km/l.
CO2 udslip: 152 g/km.
Energiklasse: C.
Acc. 0-100 km/t: 7,8 sek.
Topfart: 220 km/t.
Bremser: Vent. skivebremser for og bag. esc, ABS.
Træk: permanent 4×4.
Vendediameter: 11,9 m.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Akselafstand: 298,5 cm.
Køreklar vægt: 2.130 kg.
Totalvægt: 2.750 kg.
Nyttelast: 620 kg.
Påhængsvognsvægt m. bremser: 2.700 kg.
Pris testbil inkl. moms: 682.173 kr.
Pris ekskl. moms: 545.738 kr.
Pris som standard: 487.613 kr.
Standard ekskl. moms: 390.090 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk