Interdan-gruppen, som bl.a. er kendt for import af Peugeot- og Mitsubishi biler, har opsagt kontrakten på importen af Fuso last- og varebiler – gældende fra først i 2017.
Ejer af Fuso er Daimler AG, som selv står for salget af bilerne i de fleste lande i Europa – med få undtagelser, indtil nu bl.a. Danmark.
Daimler vil nu overtage salget herhjemme – og det er naturligt. Det vil ske gennem en række udvalgte Mercedes-Benz forhandlere – plus den nuværende forhandler, Phoenoix Danmark i Brøndby – ejet af fa. Henrik Tofteng.
“Vi er lige nu i kontakt med flere forhandlere angående fremtidigt salg af FUSO-produkter. Det er dog endnu for tidligt at fortælle mere,” siger David Engstrøm, presse- og kommunikationschef for Mercedes-Benz Danmark A/S.
Bygges i Portugal
Fuso-bilerne er udviklede i Japan, men de bygges til Europa i Portugal. Fuso fås som 3,5 tons biler – man også som 7,5- og ni tons biler.
De fås med manuelt gear og med dobbelt-koblings automatgear. Fuso leveres også som hybridbiler – og på IAA transportmessen senere på måneder ventes bilen lanceret som el-køretøj.
”Vi venter os meget af en el-udgave af Fuso, som vil være meget interessant for kommuner, som har fokus på grøn transport,” siger salgschef hos Phoenix Danmark – og tidligere gennem mange år ansvarlig for salget hos Fuso Danmark under Interdan.
Stabilt salg
Salget af Fuso last- og varebiler har været meget stabilt de senere år – om end på et lavt niveau. Dog er salget steget støt, så man nu er på cirka 12-20 ny-registreringer om året.
Der kører i dag op mod 450 Fuso køretøjer herhjemme – især i Storkøbenhavn – broderparten solgt af Phoenix Danmark A/S med Brian Olesen i spidsen.
Mange af bilerne er opbygget som små renovationsbiler og hejselads-biler – men der er mange muligheder.
I lufthavnen kører 27 Fuso Fuel-tender biler, som sørger for brændstof til flyene. Mange af bilerne leveres med luftaffjedring både for og bag – ikke mindst renovationsbiler, så man kan lukke luft ud af dækkene, når man skal ned ind i gårde og ned i p-kældre efter skrald.