Den magiske grænse kan man kalde fem kilometer på en liter diesel for lastbiler – og den har blomstergrosist Alex Andersen Ølund A/S ved Odense opnået ved test af Volvo Trucks nye D13TC motorer.

Siden juni har Alex Andersen Ølund A/S således testet to Volvo FH 460 med I-Save, der er udstyret med Volvos nye D13TC-motor med Turbo Compound-teknologi.

Derudover er der en lang række andre brændstofbesparende funktioner, bl.a. tomgangsstop, I-Shift gearkasse med optimeret software, ny brændstofeffektiv bagaksel og ny og forbedret I-See, der hjælper med at udnytte lastbilen bevægelsesenergi på bedst mulig måde i bakket terræn.

Den brændstofbesparende teknologi Turbo Compound genanvender den ellers spildte energi i udstødningsgassen til ekstra kræfter til motoren via en ekstra turbine. Det er også en del af I-Save pakken.

Mange bække små

Netop den teknik tillægger direktør Tommy Andersen fra Alex Andersen Ølund stor betydning for de nye Volvo-lastbilers gode brændstoføkonomi.

Mange bække små gør en stor å, og Volvo Trucks har annonceret, at de forskellige brændstoføkonomiske tiltag samlet set kan give kunden op til syv procents besparelse på brændstofbudgettet.

Tommy Andersen nikker genkendende til besparelsen og fortæller at de nye lastbiler fra Volvo i gennemsnit aktuelt kører cirka 4,7 kilometer per liter, men at de i perioder har kørt mere end fem kilometer på en liter dieselolie.

Syv pct. besparelse

De nye Volvo-lastbiler med I-Save har godt og vel givet en besparelse på de syv procent i forhold til andre Volvo-lastbiler i Alex Andersen Ølunds vognpark.

Alex Andersen har 230 lastbiler i daglig drift i hele Europa, og de tilbagelægger cirka 40 millioner kilometer om året, så en forbedret brændstoføkonomi på den enkelte lastbil er af stor betydning.

I dialog med chaufførerne

”Brændstofbesparelser styrker vores konkurrenceevne på det internationale transportmarked til gavn for miljøet. Vi vælger vores leverandører af lastbiler ud fra chauffør-komfort, driftsikkerhed og ikke mindst brændstoføkonomi”, siger Tommy Andersen.

Det store fokus på brændstoføkonomi betyder også, at virksomheden hele tiden er i dialog med den enkelte chauffør om den rette brændstoføkonomiske kørsel.

Svært at slås med teknologi

I Alex Andersen Ølund er man kommet til den erkendelse, at selv den bedste chauffør har svært ved at konkurrere med den moderne teknologi i nye lastbiler.

”Når teknikken kan gøre arbejdet for chaufføren, skal man lade den gøre det. Det er til gavn for brændstoføkonomien”, siger Tommy Andersen.

Familiefirma fra 1964

Tommy Andersen driver Alex Andersen Ølund sammen med sin brødre Jan og Ib Andersen.

Virksomheden blev stiftet i 1964 af Alex Andersen og har siden har udviklet sig til en af Nordeuropas største transportører af temperaturfølsomt gods, som det er tilfældet med blomster, potteplanter samt frugt og grønt.

Fakta:

I-Save:
• D13TC-motor (Turbo Compound) 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
• Nye, meget brændstofeffektive bagaksler
• Tomgangsstop
• I-Cruise med I-Roll, som justerer hastigheden for at holde brændstofforbruget nede
• Servostyringspumpe med variabel slagvolumen
• Opdateret I-See
• Opdateret I-Shift med optimeret software til fjerntransport

Alex Andersen Ølund A/S
• Etableret: 1964
• Afdeling: Odense samt afdelinger i Holland, Norge, Sverige, Luxemburg og Tyskland
• Transport: Blomster, potteplanter samt frugt og grønt i Europa
• Antal medarbejdere: 500
• Lastbiler: 230